Ring til os Åbent nu 70 22 66 00

Sydstatsstemning & Floridas strande

Autocamper-ferie fra 6.850 kr. pr. person

Vælger du dette forslag til ferien i autocamper, kan du glæde dig til at opleve mange forskellige sider af USA – fra Floridas skønne strande til sydstatsstemning i staterne Georgia og South Carolina. Naturoplevelserne får du især i Great Smoky National Park, men mange af campingpladserne, vi foreslår, ligger også usædvanligt naturskønt. Det er en god idé at bestille plads om ikke på alle, så i hvert fald på de fleste af campingpladserne inden afrejsen – der er ikke noget mere ærgerligt end at køre forgæves. Overvej, om der er steder på ruten, hvor du har lyst til at blive længere. Autocamperen kan hentes i Kissimmee/Orlando, Tampa eller Atlanta, og du kan vælge at begynde/slutte turen i autocamper i en af disse byer.

Highlights

  • Great Smoky Mountains – USA’s mest populære nationalpark
  • Byerne Savannah og Charleston, der er to sydstatsperler
  • Det solrige strandliv i Florida, f.eks. på Cedar Key

Turen i ruteforslaget er ca. 2.530 km.

Altid skræddersyede rejser

Lad dig inspirere af vores rejseforslag, og tag en snak med vores rejseeksperter,
som skræddersyr en unik rejse til dig.
Dorte Drejer Jørgensen

Rejseekspert

Ring til os på
70 22 66 00
Dorte Drejer Jørgensen

Rejseekspert

Altid skræddersyede rejser

Lad dig inspirere af vores rejseforslag, og tag en snak med vores rejseeksperter,
som skræddersyr en unik rejse til dig.
Ring til os på
70 22 66 00

Anmeldelser fra tidligere rejsende til USA

Vores ruteforslag

Forslag: Sådan kan din rejse se ud

  • Dag 1 Afrejse fra Danmark og ankomst til Orlando
  • Dag 2 Via Daytona Beach til St. Augustine

    Autocamperen hentes, og ruten følger kysten nordpå til St. Augustine, der er den ældste europæiske bosættelse i USA grundlagt allerede i 1565. Undervejs kan du opleve Daytona Beach. Bilkørsel er tilladt på den 37 km lange strand, og det årlige motorløb på Daytona Beach har gjort byen kendt verden over. Første overnatningssted på turen ligger ca. otte km uden for St. Augustine.

    Dagens distance: 200 km

    Her kan du bo dag 2

    North Beach Camp Resort

    Campingpladsen har en skøn beliggenhed på en langstrakt ø, der har Atlanterhavet på den ene side og North River på den anden. Her kommer du ti...

  • Dag 3 Castillo de San Marcos og pirater i Savannah

    Brug lidt tid i det historiske centrum i St. Augustine og se fortet Castillo de San Marcos, som blev opført af spanierne allerede i 1670’erne, og som det tog ikke mindre end 23 år at bygge. Fortsæt til Savannah – en by med ægte sydstatsatmosfære – som engang var verdens største udskibningshavn for bomuld, og i bybilledet er der mange smukke villaer fra dengang. Du kan f.eks. besøge ”The Pirates’ House” – den legendariske sømandsknejpe, som inspirerede forfatteren Robert Louis Stevenson, da han skrev “Treasure Island”.

    Dagens distance: 280 km

    Her kan du bo dag 3

    Red Gate Campground

    Denne campingplads i Savannah er den, der ligger tættest ved den historiske bydel (ca. 15 minutters kørsel). Campingpladsen har stik til vand, el...

  • Dag 4 Pastelfarvede Rainbow Row og historiske Fort Sumter i Charleston

    Du krydser grænsen til staten South Carolina og når til Charleston, der trods jordskælv, orkaner og krige er spækket med historiske bygninger fra før den amerikanske borgerkrig. Nyd resten af dagen i Charlestons historiske kvarter, hvor en af oplevelserne er rækken med de 14 pastelfarvede huse på East Bay Street, der kan dateres tilbage til 1740, og som ikke overraskende bliver kaldt Rainbow Row. Det kunne også være en idé at besøge Fort Sumter, der har skrevet sig ind i historien. Den 12. april 1861 angreb sydstatstropper nemlig den amerikanske hær ved Fort Sumter, og det blev begyndelsen på den amerikanske borgerkrig.

    Dagens distance: 185 km

    Her kan du bo dag 4

    Lake Aire RV Park & Campground

    På denne campingplads kommer du til at bo i grønne og hyggelige omgivelser. På campingpladsen er der er stik til el, vand og afløb, og de enkel...

  • Dag 5 Sydstatsplantager og Broadway at the Beach på Myrtle Beach

    I sydstaten South Carolina er det oplagt at besøge en af de historiske ”plantations” og opleve et stykke historie fra før den amerikanske borgerkrig. Her i nærheden af Charleston har vi to forslag. Det ene er Magnolia Plantation, hvor der er tale om en ægte sydstatsplantage med en lang historie og et imponerende og prisbelønnet haveanlæg. Boone Hall Plantation med den næsten kilometerlange egeallé, som leder op til hovedbygningen, er en anden mulighed. De ældgamle egetræer er fuldstændig overgroet med spansk mos og får stedet til at emme endnu mere af sydstatsatmosfære. Myrtle Beach tager imod med skønne strande og et eldorado af aktiviteter, og vil du underholdes 110 %, skal du tage til Broadway at the Beach.

    Dagens distance: 175 km

    Her kan du bo dag 5

    Myrtle Beach Travel Park

    Myrtle Beach Travel Park er stedet at nyde strandlivet. Campingpladsen ligger næsten i strandkanten og har så mange faciliteter og aktiviteter, a...

  • Dag 6 Gennem det ukendte USA til Lake Lure

    Denne dag er der tale om et længere stræk i autocamperen. Ruten går gennem den sydlige del af North Carolina, og undervejs er der mulighed for at opleve en mindre kendt side af USA. Du når til Lake Lure, der ligger omgivet af et dramatisk sceneri med bl.a. den næsten 100 m høje Chimney Rock. Fra toppen af Chimney Rock er der en storslået udsigt til Hickory Nut Bridge og Lake Lure.

    Dagens distance: 450 km

    Her kan du bo dag 6

    Hickory Nut Falls Family Campground

    At bo på denne campingplads er en kæmpe naturoplevelse. Rocky River løber lige forbi campingpladsen, og det er en herlig afslappende lyd at fald...

  • Dag 7 & 8 Millionærmekkaet Asheville og naturoplevelser i Great Smoky Mountains

    Vi anbefaler et stop i byen Asheville, der altid har haft en magisk tiltrækningskraft på østkystens millionærer. Det var f.eks. her, Vanderbilt byggede ”Biltmore Estate” i 1895, der med sine 250 værelser er det største private hjem i USA. Det vil være en god idé at sætte en ekstra dag af til oplevelserne i nationalparken Great Smoky Mountains – USA’s mest besøgte og den eneste med gratis adgang. Naturoplevelserne står i kø i nationalparken, og en af dem er Clingmans Dome (2.025 m), der er det højeste punkt i parken, og en asfalteret sti fører op til udsigtstårnet på toppen med den spektakulære udsigt. Dolly Parton er opvokset i Great Smoky Mountains. Syd for Pigeon Forge ligger temaparken ”Dollywood”, og parkens otte forskellige temaer viser alle tænkelige facetter af den populære countrysangerindes liv, karriere og sange.

    Dagens distance: 145 km

    Her kan du bo dag 7 & 8

    Smoky Mountain Premier RV Resort

    Campingpladsen ligger i byen Cosby i nærheden af Gatlinburg nord for Great Smoky Mountains og med mange attraktioner inden for rækkevidde. Fra ca...

  • Dag 9 Stone Mountain Park og Great Smoky Mountains – Stone Mountain Park

    Du krydser grænsen til staten Georgia. Dagens store oplevelse er Stone Mountain Park med det store granitbjerg midt i parken, som har et kæmpemæssigt udhugget relief, som der blev arbejdet på i næsten 60 år. Relieffet viser sydstaternes helte, der blev den amerikanske borgerkrigs tabere, og monumentets berettigelse diskuteres lige nu i alle hjørner af USA, fordi det står som minde om en tid, hvor der blev kæmpet for at bevare slaveriet. Stone Mountain Park er dog, ud over at være genstand for voldsom uenighed, en stor naturoplevelse med mange aktivitetsmuligheder.

    Dagens distance: 280 km

    Her kan du bo dag 9

    Stone Mountain Park Campground

    Campingpladsen ligger øst for Atlanta og har en god beliggenhed, hvis du også vil opleve Atlanta. Her er 250 RV-sites, og som er helt eller delvi...

  • Dag 10 Afslappet stemning i Cedar Key

    Turen går tilbage til Florida – til Solskinsstaten, hvor der venter en skøn oplevelse på Cedar Key ud for Floridas vestkyst. Her leves livet mere ”laid back” end på mange af de andre skønne øer i Florida. Og Cedar Key er måske det sted på ruten, hvor du skulle overveje et par ekstra dage, for så vil der også være tid til at besøge f.eks. Lower Suwannee National Wildlife Refuge.

    Dagens distance: 615 km

    Her kan du bo dag 10

    Sunset Isle RV Park

    Campingpladsen er den eneste på Cedar Key, og den ligger ca. to km fra byen Cedar Key. Campingpladsen har 53 RV-sites med stik til el, vand og afl...

  • Dag 11 Cubanske rytmer i Tampa

    Fra én verden på Cedar Key til en helt anden i Tampa. I Tampa er en af de store oplevelser byens cubanske kvarter Ybor City. Det opstod i forbindelse med, at cubaneren Vincente Martinez flyttede sin cigarfabrik fra Key West til Tampa i 1886. Nu bliver der ikke rullet mange cigarer i Ybor City, men den cubanske stemning er stadig intakt.

    Dagens distance: 200 km

    Her kan du bo dag 11

    Bay Bayou RV Resort

    Campingpladsen ligger centralt nord for Old Tampa Bay og tæt ved attraktionerne i både Tampa og St. Petersburg. Der er tale om en meget populær ...

  • Dag 12 & 13 Forlystelser for enhver smag i Orlando

    De sidste dage tilbringes i Orlando-området med de verdensberømte temaparker. Disney har hele fire forlystelsesparker, hvoraf Magic Kingdom er den klassiske Disney-park med alle de kendte tegneseriefigurer. Universal Studios er den klassiske filmpark, hvor du får et kig ind bag kulisserne i Hollywood med afsæt i Universals mange film og tv-produktioner. Naboparken – Islands of Adventure – er den lidt mere ”vilde” udgave af Universal, og er du Harry Potter-fan, er Wizarding World of Harry Potter et must. Harry Potter-universet er blevet udvidet med Hogwart’s Express – en ”jernbane”, der forbinder de to parker. Det vil være en god idé at forlænge turen med ekstra dage, for der er flere temaparker end de nævnte.

     

    Her kan du bo dag 12 & 13

    Disney Fort Wilderness Resort & Campground

    Disney Fort Wilderness Resort & Campground er ikke en helt almindelig campingplads, da den ligger i forbindelse med Disney Fort Wilerderness Re...

  • Dag 14 Kissimmee og afrejse mod Danmark

    Autocamperen afleveres i Kissimmee. Der flyves tilbage til Danmark.

  • Dag 15 Ankomst til Danmark
  • Ekstra Forlæng rejsen

    Er rejsen for kort til dig? Har du mere tid og drømmer om at opleve noget mere? Vi skræddersyr gerne rejsen til dig, så du får alle dine ønsker opfyldt.

Hvilken autocamper passer til din ferie?

Priser

Prisen inkluderer

  • Flybillet fra Danmark –Orlando inkl. skatter, (København, andre lufthavne mod evt. gebyr)
  • 1 overnatning på hotel i lufthavnen ved ankomst
  • 12 dages autocamper-leje
  • Kasko- og ansvarsforsikring (selvrisiko på US$1.500)
  • Miles-pakke med 1.600 miles (2.560 km)
  • Udstyrspakke til autocampere (køkkenudstyr)
  • Personlige pakker (vattæppe, pude, håndklæder mv.)
  • Ekstra fører
  • 10% rabat på KOA campingpladser
  • Et års medlemsskab til Harvest Host, som giver gratis overnatninger hos vingårde og landbrugsgårde på tværs af hele USA (værdi 720 kr. )
DatoerPris pr. person
Pris i lavsæsonFra 9.450 kr.
Pris i højsæsonFra 14.795 kr.
Bestilling

Vi vil meget gerne give dig et tilbud på din rejse. Send os dine oplysninger og ønsker, så kontakter vi dig snarest.

Få et tilbud
DatoerPris pr. person
Pris i lavsæsonFra 6.850 kr.
Pris i højsæsonFra 10.395 kr.
Bestilling

Vi vil meget gerne give dig et tilbud på din rejse. Send os dine oplysninger og ønsker, så kontakter vi dig snarest.

Få et tilbud
Prisen er en fra-pris. Den endelige pris kan afhænge af ledige flypladser og hoteller på destinationen.

Lavsæson: 16/8-19/6, højsæson: 20/6-15/8
Børn skal være 11 år eller under.
Priserne kan varierer alt efter afrejse dag. Kontakt os for pris på lige netop din rejseperiode.

Vores samarbejdspartnere i USA

Cruise America

Vi samarbejder med Cruise America, der tilbyder en række meget populære modeller. Cruise America er størst på det amerikanske marked med ca. 4.000 autocampere og 25 udlejningsstationer i USA. I udviklingen bliver der især lagt vægt på køreegenskaber og benzinøkonomi.

Vælger du en Cruise-autocamper, får du rigtig gode rammer til ferien, og du kan forvente en god standard til en populær pris.

Cruise-autocampere kan lejes i følgende byer i USA: Boston, Philadelphia, Washington, New York, Newark, Orlando, Tampa, Miami, Ft. Lauderdale, Atlanta, Charlotte, Houston, New Orleans, Chicago,  Minneapolis, Dallas, Denver, Salt Lake City, Albuquerque, Phoenix, Las Vegas, Seattle, Los Angeles, San Francisco, San Diego, Bozeman, Billings, Portland og Anchorage.

Apollo

En Apollo-autocamper er kendetegnet ved, at luksus er standard. Der er kælet for detaljerne, og alle af Apollos autocampers er fra 2017 eller senere. Apollo er en af de største udlejere af autocampere i Australien/New Zealand, og den kvalitet, som Apollo kan tilbyde i USA, bygger på mange års erfaring og værdifuld feedback.

Der er kælet for indretning, detaljer og materialer, og alle modeller – undtagen den mindste – har tv/dvd, generator, bakke-kamera og markise, og man får ekstra plads, når der camperes, da modellerne har “slide out”. Men også den mindste model Pioneer er meget rummelig med bad/toilet og er et godt valg til et par eller den lille familie.

Apollo-autocampere kan lejes i følgende byer i USA: Denver, San Francisco, Los Angeles, Seattle, Orlando, Miami, New York, Las Vegas og Anchorage.

Road Bear

Vælger du en Road Bear-autocamper, kan du glæde dig til en autocamper-ferie på første klasse. Road Bear er ensbetydende med gennemført kvalitet, og det gælder alt fra det indbydende interiør til de vitale dele som chassis og motor – og køreegenskaberne er naturligvis også helt i top.

Autocampers hos Road Bear er maks. to år gamle, og afhængig af størrelse har de mange gode detaljer.

Road Bear autocampere kan lejes i syv byer i USA: Denver, San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Orlando, Seattle og New York.

Cruise America - læs mere her
Apollo - læs mere her
Road Bear - læs mere her

Priser, rabatter og tilkøbspakker

Priserne på autocamper er såkaldte flex-priser, hvilket vil sige, at priserne varierer efter udbud og efterspørgsel og reguleres en gang om ugen af autocamper-leverandørerne. Derfor er det en god idé at bestille i god tid for at få den bedste pris. Hvis efterspørgslen er stor på mindre modeller, kan det være billigere at leje en større model.

Ring på 70 22 66 00 eller skriv til verden@risskov.com – vores rejseeksperter sidder klar til at give dig et godt tilbud!

Cruise America

Basislejen inkluderer

  • kasko- og ansvarsforsikring med selvrisiko på USD 1.500
  • SLI-forsikring – Udvidet ansvarsforsikring op til USD 10 mio.
  • ekstra fører
  • 24 timers telefon-hotline.
  • rabat på KOA-campingpladser.

Klik her og se bl.a. rabatter med Cruise America  

Cruise America – se indhold og rabatter

Apollo

Basislejen inkluderer

  • forsikring med selvrisiko på USD 1.000. (forsikringen gælder ikke ved skade på taget og undervognen of motorhomet.)
  • ekstra fører
  • 24 timers helpline
  • mappe med kort og rejseinformation
  • rabat på KOA-campingpladser.

Klik her og se bl.a. rabatter med Apollo

Apollo – se indhold og rabatter

Road Bear

Basislejen inkluderer

  • forsikring med selvrisiko på USD 1.000
  • SLI-forsikring – udvidet ansvarsforsikring op til USD 1 mio.
  • ekstra fører
  • 24 timers helpline
  • transport fra/til udvalgte hoteller/lufthavne
  • rabat på KOA-campingpladser

Klik her og se bl.a. rabatter med Road Bear

Road Bear – se indhold og rabatter

Alt det praktiske

  • Ud i trafikken

    Campingpladser
    Når du lejer en autocamper, får du udleveret en oversigt over alle KOA (Kampgrounds of Amerika) – campingpladser i USA. Det giver dig et godt overblik over de mere end 600 KOA-pladser. Det kan være en god idé at bestille plads på de mest populære campingpladser, f.eks. i nationalparkerne, da de hurtigt bliver udsolgt. Find en campingplads i USA her

    Vi tilbyder også et års medlemsskab til Harvest Host, som giver gratis overnatninger hos vingårde og landbrugsgårde på tværs af hele USA (værdi 720 kr. )

    Derudover er der mange campingpladser i Nationalparkerne, som kan bookes her: https://www.nps.gov/index.htm 

    Envejsleje
    Envejsleje er, hvis du ønsker at aflevere autocamperen i en anden by, end den, du afhentede den i. Envejsleje er kun muligt mellem visse byer og kan kun bestilles ved at tage kontakt til os. Envejsleje koster ca. USD 200-700.

    Miles/km-pakker og benzinøkonomi
    Det er en god idé at overveje, hvor langt du vil køre. Du kan nemlig bestille såkaldte miles/km-pakker med forskellig antal miles/km afhængigt af, hvilken udbyder, du vælger. Du kan også vælge unlimited miles (ubegrænset km) og undgå at tænke på, om du kører for meget. Hvis du overskrider den miles/km-pakke, du har købt, koster det op til USD 0,45 pr. kørt mile.

    Benzinøkonomien på de forskellige modeller varierer fra 3 til 6 km pr. liter alt efter størrelsen på autocamperen og din kørestil. Benzinen i USA er markant billigere end i Danmark, hvilket hjælper på benzinøkonomien.

    Forsikring og selvrisiko
    Vores standardpriser inkluderer altid en ansvarsforsikring med en selvrisiko på mellem USD 1.000-1.500. Derudover inkluderer nogle af udbyderne også en SLI-forsikring, der er en udvidet ansvarsforsikring på op til USD 1 mio.

    Kørerestriktioner
    Du kan køre autocamper stort set overalt i USA, dog med visse begrænsninger i Alaska. På Manhattan i New York City og i sommermånederne i Death Valley i Californien er det ikke tilladt at køre autocamper. Det er kun tilladt at køre på offentlige vej, dvs. ingen grusveje, og det er ikke tilladt at køre over grænsen til Mexico.

    Færdselsregler
    Hastighedsbegrænsningen på de fleste highways er 55-65 miles i timen (95-100 km/t). Sørg for at overholde fartbegrænsningen, da der er stor kontrol med det i USA. Alle hastigheder i USA er miles pr. time. På en vej med flere baner må man passere både højre og venstre om. Det er tilladt at dreje til højre ved rødt lys i et lyskryds, hvis man først har gjort fuldt stop (undtagen i New York City). Obs: Dette gælder dog ikke, hvis skiltningen siger ”No turn on red”. På nogle highways skal der desuden betales vejafgift, oftest i Florida. Sørg derfor gerne for at have kontanter klar til dette.

  • Værd at vide

    • Minimumslejen er 7 dage.
    • Der kræves en hotelovernatning inden afhentning af autocamperen (undtagen ved Apollo).
    • Der skal betales et depositum på ca. USD 500-1.500 ved afhentning – beløbet refunderes, hvis autocamperen afleveres uden skader og mangler.
    • Autocamperen kan hentes/afleveres alle dage undtagen søndage og helligdage.
    • Der er 24-timers telefon-nødnummer til udlejningsfirmaet.

  • De mest stillede spørgsmål

    Kan alle køre en autocamper? Svaret er ja! Mange danskere bliver overvældede, når de første gang ser en amerikansk autocamper, men den er faktisk ret nem at køre, da de amerikanske veje er bygget til større køretøjer end i Danmark. Husk dog at lave store sving!

    Kræver det et specielt kørekort? Nej, at køre i autocamper i USA kræver faktisk kun, at du har et helt almindeligt B-kørekort i Danmark – også selvom totalvægten kan overstige 3.500 kg. Dog anbefaler vi, at du får lavet et internationalt kørekort, inden du rejser til USA. Dette er ikke et krav, men det er altid en god idé at have, når du skal køre uden for EU.

    Hvor gammel skal man være? For at kunne leje en autocamper i USA kræves det, at du er 21 år.

    Fordele og ulemper ved autocamper? Der er både fordele og ulemper ved at leje en autocamper i USA. Den mest klare fordel er, at du kommer helt ud i den flotte natur med mulighed for at overnatte i de mange nationalparker. Derudover har du en helt særlig frihed, da du har bil og hotel samlet i ét køretøj. Du skal dog indstille dig på, at din rejseradius kan blive mindre i forhold til i en bil, da det tager længere tid at køre i en autocamper. Desuden er det lidt dyrere at leje en autocamper end en almindelig bil, men så slipper du til gengæld for at betale for hoteller, da du overnatter på campingpladser undervejs. Ved leje af en autocamper køber du km-pakker eller betaler pr. kørt km i modsætning til leje af bil, der stort set altid er med fri km.

    Hvad skal man medbringe? Du skal medbringe det samme, som du ville gøre til en bilferie. Det er muligt at tilkøbe en udstyrspakke med standardkøkkenudstyr og en personlig pakke med tæppe, hovedpude, håndklæder osv.

    Hvornår er det billigst? Prisen på autocamper-leje er baseret på udbud og efterspørgsel, og den ændres hver uge. Det kan dog bedst betale sig at bestille turen i god tid, da der tidligt på sæsonen er et stort udbud, og ofte er der gode rabatter ved at vælge ”early bird”.

    Find svar på flere spørgsmål i vores autocamper Q&A her

  • Det er din rejse! - Ruteforslag eller 100% skræddersyet

    Selv om ferie i en autocamper giver dig stor fleksibilitet, er det en god idé at planlægge turen i grove træk inden afrejsen.

    Her står vi selvfølgelig klar til at rådgive dig og skræddersyr selvfølgelig gerne rejsen efter dine ønsker. Vi har udarbejdet en række ruteforslag, som vi anbefaler – men forslagene kan naturligvis kombineres og tilpasses, som du har lyst, ligesom en ferie i en autocamper også kan kombineres med andre ferieformer.

  • Gode råd til autocamperlejen

    • Det er en god idé at proviantere, inden du begiver dig afsted. Udlejningskontoret henviser gerne til nærmeste supermarked og tankstation.
    • Der findes mange store supermarkedskæder i USA, b.la Walmart og Target.
    • Har du et barn med, skal du selv medbringe barnesæde eller leje et gennem udlejningsfirmaet. Du kan naturligvis også købe et i USA, f.eks. i Walmart.
    • Campingbord- og stole kan lejes hos nogle udlejningsfirmaer eller købes billigt i Walmart. En del campingpladser har også bord/bænkesæt til hver enkelt plads.
    • Køb rigeligt med vand på flaske, da man ikke kan drikke vandet fra autocamperens vandtank.
    • Kør en kortere distance den første dag – dels er det en god idé at blive fortrolig med autocamperen, og dels er der ikke så langt tilbage til udlejningskontoret, hvis der er noget, du gerne vil have tjekket.
    • Køb et vejkort på en benzinstation eller i et supermarked, så du kan holde styr på din rute undervejs.

  • Inden du rejser til USA

    Pas og visum

    Dit pas skal være gyldigt i mindst seks måneder efter hjemrejse. Opbevar altid passet et sikkert sted på rejsen. Det anbefales desuden, at du altid har en kopi af dit pas med dig – enten i papirform eller på telefonen.

    Grundet skærpede indrejseregler skal dit pas være et biometrisk pas, der indeholder en chip. Siden august 2006 er passene, der udstedes i Danmark, automatisk biometriske pas. Er dit pas udstedt før august 2006, og ønsker du ikke at forny passet, skal du ansøge om et visum til USA. Se en vejledning til ansøgning om visum til USA på den amerikanske ambassades hjemmeside her.

    Danske statsborgere skal ikke have visum til USA, når opholdet er på under 90 dage, og passet er udstedt efter august 2006.

    Rejsende til USA skal dog søge om indrejsetilladelse via indrejseprogrammet ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Denne indrejsetilladelse skal udfyldes senest 72 timer før afrejse og koster et gebyr på 14 amerikanske dollars. Find indrejsetilladelsesformularen her. Der findes bureauer, som via deres hjemmeside tilbyder ESTA-registrering mod et ekstra gebyr. For at undgå dette, bør du udelukkende benytte ESTAs officielle hjemmeside.

    Bemærk, at en godkendt indrejseformular ikke garanterer indrejse i USA. Den tjener udelukkende som godkendelse for flyrejsen. Den endelige indrejsegodkendelse gives af immigrationsmyndighederne ved ankomsten til USA. En godkendt ESTA-formular er gyldig ved indrejse til USA i to år, men hvis du får et nyt pas, eller der sker ændringer i dine indrapporterede oplysninger, skal du ansøge på ny.
    Grundet skærpede indrejseregler skal man ansøge om visum, hvis man efter 1. marts 2011 har besøgt Iran, Irak, Sudan eller Syrien. Har man dobbelt statsborgerskab i Danmark og et af de fire nævnte lande, skal man også ansøge om visum.

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som f.eks. bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Der findes ikke en bestemt formular, men sørg for, at erklæringen er på engelsk og udformet med denne ordlyd:

    “I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.”

    Denne erklæring skal underskrives af en notar i byretten og derefter legaliseres af Udenrigsministeriet. Dette koster 300 kr. i byretten og 185 kr. hos Udenrigsministeriet (forbehold for prisændringer).

    Ud over ESTA-tilladelsen og forældre-erklæringen er det vigtigt at medbringe barnets gyldige pas efter ovenstående regler samt en dåbsattest eller navneattest på engelsk. Kontakt www.borgerservice.dk eller det nærmeste kirkekontor for at få en engelsk version af attesten.

    Bemærk også, at hvis begge forældre rejser med børn under 18 år, der ikke deler forældrenes efternavne, er det vigtigt, at man husker at medbringe barnets/børnenes dåbsattest/navneattest på engelsk.

    Vi tager forbehold for ændringer – sørg derfor altid for at undersøge de gældende regler på den amerikanske ambassades hjemmeside.

    For yderligere information se www.um.dk’s hjemmeside.

    Toldregler

    De aktuelle regler for, hvad du må tage med hjem fra udlandet, kan du læse om på www.borger.dk’s hjemmeside.

    Vær opmærksom på, at væsker (drikkevarer, parfume, toiletartikler o.l.) kan blive konfiskeret ved flyskift, også selv om de er blevet plomberet ved indkøb i foregående lufthavne. Derfor anbefaler vi, at du venter med toldfrie indkøb til den sidste lufthavn inden ankomstlufthavnen.

    Rejseforsikring

    På enhver udlandsrejse har du behov for en god rejseforsikring, som dækker i forbindelse med akut opstået sygdom mv. Risskov Rejser samarbejder med Europæiske ERV, som er specialiseret i rejseforsikringer og tilbyder produkter med dækninger, som hører til markedets bedste. Kontakt vores rejsekonsulenter – de kan rådgive dig, så du får en forsikring, der passer til netop dit behov.

    Vaccinationer og medicin

    Kontakt egen læge eller Danske Lægers Vaccinations Service på www.sikkerrejse.dk for at få rådgivning om, hvilke vaccinationer, der er påkrævet eller anbefales i forbindelse med din rejse. Som grundregel bør du sikre dig, at du har en gyldig vaccination mod difteri, stivkrampe og hepatitis A.

    Tager du livsvigtig medicin, anbefaler vi, at du medbringer en beskrivelse af indholdet på engelsk. Kan fås hos egen læge eller på apoteket. Husk at pakke medicinen i håndbagagen.

    Valuta og kreditkort

    Valutaen er amerikanske dollars (USD), og det anbefales altid at have kontanter på sig på rejser til USA, bl.a. til drikkepenge. Vær opmærksom på, at de amerikanske sedler alle er grønne, og at de ligner hinanden til forveksling. Det er en fordel at medbringe nogle 1- og 5-dollarsedler hjemmefra, så man har drikkepenge klar fra starten af. Det er muligt at benytte internationale kreditkort stort set overalt, og der er hæveautomater på næsten ethvert gadehjørne, i shoppingcentre og i mange supermarkeder. Ved betaling med kreditkort kan man kun hæve det beløb, som svarer til det, varen koster. Vær opmærksom på, at der kan være en begrænsning på, hvor meget der må hæves på kreditkortet – dette afhænger dog af den enkelte bank og det enkelte kreditkort. Få evt. yderligere information i din bank. Det er en god idé at medbringe mere end ét kreditkort. På den måde er du på den sikre side, hvis der skulle opstå problemer med det ene kort. Husk de nødvendige telefonnumre, hvis du får brug for at spærre dit kreditkort.

    I USA er priserne næsten altid angivet uden lokal moms/salgsskat (sales tax). Beløbet varierer fra stat til stat, men du skal regne med, at der lægges 5-15 % til det beløb, der står på prisskiltet eller menukortet.

    Bagage

    Vi anbefaler altid, at værdigenstande såsom kamera, smykker og penge samt livsnødvendig medicin medbringes i håndbagagen. Ved evt. bagageforsinkelse er det en fordel at have de vigtigste ting ved hånden. Det er derfor en god idé at pakke f.eks. medicin, kontaktlinsevæske, tandbørste og et ekstra sæt tøj i håndbagagen. Rejser I to sammen, kan det være en fordel at fordele bagagen 50/50.

    Der er meget svingende temperaturer i USA, medbring derfor tøj til alle vejrforhold. Selv om man rejser om sommeren, og man ikke forventer regn, kan der f.eks. komme monsunregn fra Den Mexicanske Golf, særligt i juli. I det østlige USA kan det være køligt, så det er en god idé at medbringe lange bukser, vindjakke, trøje og praktiske sko. I det vestlige USA er shorts og løstsiddende tøj derimod sagen! Dog kan der være køligt i San Francisco med til tider kraftig blæst. Amerikanerne klæder sig afslappet. Det er en fordel at købe solcreme og myggespray i USA, da det er udviklet til forholdene.

    En del flyselskaber tillader ikke, at man medbringer batterier eller batteridrevne enheder i den indleverede bagage. Disse skal i stedet medbringes i håndbagagen. Det gælder eksempelvis bærbare computere, tablets, power banks etc.

    Møde med en anden kultur

    Amerikanerne bruger ikke metersystemet, men i stedet miles, feet, gallons og pounds. Tøj- og skostørrelser er også anderledes end i Danmark. Temperaturen måles i Fahrenheit, og man omregner til Celsius ved at trække 32 fra Fahrenheit-tallet, dividere med 9 og gange med 5. Døgnet tælles i tp gange tolv timer (AM-tider er før kl. 12 middag og PM-tider er efter kl. 12 middag).

     

  • Lokale forhold

    Tidsforskel

    USA har mange forskellige tidszoner. Eksempelvis er østkyststaterne fem-seks timer bagud i forhold til dansk tid og vestkyststaterne otte-ni timer bagud i forhold til dansk tid.

    Drikkepenge

    Det er almindeligt at give drikkepenge i USA. Lønningerne i servicebranchen er generelt meget lave, så for mange af dem, der arbejder i servicebranchen, er drikkepenge en vigtig del af lønnen. Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på denne amerikanske skik. På restauranter lægger man typisk 15-25 % oven i regningen (inden salgsskatten lægges til). Denne procent varierer fra stat til stat. På fastfood-restauranter med selvbetjening forventes der ikke drikkepenge. Taxachauffører forventer drikkepenge, og 15-20 % oven i prisen er passende. Piccoloer (1 dollar pr. kuffert) og stuepiger på hotellerne sætter også pris på drikkepenge (1 dollar pr. nat pr. rejsedeltager).

    Sikkerhed

    Det er generelt meget sikkert at være turist i USA, men almindelig påpasselighed anbefales naturligvis. Pas på ejendele i lufthavne og i større menneskemængder, og hav gerne vigtige dokumenter og kontanter tæt på kroppen.

    Elektricitet

    Husk opladeren til f.eks. kamera og mobiltelefon m.v. Vær opmærksom på, at amerikanske stik er anderledes end europæiske. Da stikkene er ”flade”, er det nødvendigt med en adapter. Det er bedst at købe adapteren inden afrejsen, og den kan købes i el-forretninger, hos isenkræmmere og i lufthavnen. I USA er spændingen på 110/120 volt, men i langt de fleste tilfælde kan man godt bruge elektriske apparater fra Europa, f.eks. opladere. Vær dog forberedt på, at opladning tager længere tid.

    Mobiltelefon og Wi-Fi

    Det er sædvanligvis dyrt at bruge en dansk mobiltelefon uden for Europa. Internettelefoni er den billigste løsning, og der er adgang til gratis Wi-Fi på de fleste hoteller. Landekode til Danmark ved opkald fra udlandet er +45 før telefonnummeret.

    Mad og drikke

    Morgenmaden på de fleste hoteller er det, man kalder ”continental breakfast”, som typisk består af kaffe/te, juice og brød med smør og marmelade.

    Den amerikanske madkultur afspejler alle de etniske grupper, der udgør USA, og f.eks. er pizza, lasagne, chili con carne, tortillas og chop suey efterhånden blevet amerikanske ”nationalretter”. Når det gælder drikkevarer, så er det primært Coca-Cola og Pepsi, man forbinder med USA. Men der produceres også glimrende vine i USA, og klimaet i Californien gør det muligt at dyrke mange forskellige druesorter. Man spiser godt – og meget – i USA. Portionerne er store, og mange amerikanere deler ofte en hovedret og får den serveret på to tallerkener (ofte for 5-8 dollars ekstra). Der findes utallige spisesteder, fastfood-restauranter og caféer, og det vil oftest være muligt at spise en udmærket frokost for 60-80 kr., og et aftensmåltid med et glas vin kan mange steder fås for ca. 175-200 kr. På de fleste restauranter i USA tilbyder de en Doggy-bag, dvs. man kan få resten af sit måltid med hjem i en pose/bakke.

    Husk, at der oven i de nævnte priser på menukortet lægges lokal skat og drikkepenge. Skatten vil altid fremgå af regningen, og drikkepenge skal du selv lægge oven i beløbet. Det sker ofte, at restauranten selv tilføjer drikkepengene til regningen. I så fald vil dette fremgå tydeligt.

    Overalt i USA kan man drikke vand fra hanen, dog kan vandet i storbyerne have en metallisk smag. Vand på flaske kan købes overalt. Husk i øvrigt at drikke rigeligt med vand for at forhindre dehydrering.

    Rygning

    Ligeledes vil der på de fleste restauranter, hoteller, strande og offentlige områder være rygeforbud.

  • Fakta

    Fakta om USA

    • Statsform: Federal Republik.
    • Hovedstad: Washington D.C.
    • Befolkning: 326,6 mio. indbyggere.
    • Religion: 46 % er protestanter, 20 % katolikker, 2 % jøder.
    • Sprog: Engelsk.
    • Areal: 9,8 mio. km² (Danmark 43.094 km²).
    • Højeste punkt: Denali 6,2 km.
    • Klima: På grund af landets størrelse og geografi findes der stort set alle slags klima inden for USA grænser.

     

Trustpilot