Firma – og grupperejser
Gammel spansk kanon vidner om kolonihistorien i Panama

Historien bag Panamakanalen – 500 års skæbnesvangre drømme

Panamakanalen er ubetinget et af verdenshistoriens største menneskeskabte vidundere. En bedrift, der har forceret kilometervis af massiv jungle, og som har samlet verdens stormagter om det delte land, der forener verden – Panama. 

Men kender du historien? Ofrene? Og de flere hundrede års drømme, der var bag verdens vigtigste smutvej? Læs med her og bliv klogere på den fascinerende historie, som du kan få helt ind under huden, når du rejser til Panama.

Et skæbnesvangert byggeri

Historien bag Panamakanalen er en historie skrevet af europæiske opdagelsesrejsende med visionære ambitioner, kuldsejlede drømme, mægtige bedrifter, internationale disputser, ukendte tropesygdomme, tusindvis af døde og milliarder af dollars. En flere hundreder år lang og dramatisk historie, der til sidst ændrede verden og søfarten for altid, da de største to verdenshave blev forbundet tværs igennem et kontinent og dermed sparede sejlende den mange tusind kilometer lange vej rundt om Sydamerika.

Panamakanalen

Drømmen om Panamakanalen

Drømmen om Panamakanalen startede for omtrent 500 år siden, da den spanske opdagelsesrejsende Vasco Núñez de Balboa var den første til at nå Stillehavet. Han opdagede, at kun et smalt stykke land skilte Atlanterhavet og Stillehavet. Han gav sig derfor til at udtænke, hvordan kanalen kunne bygges og fremsatte sin plan for den spanske konge, Charles den femte. Planen blev vurderet umulig, og 300 år måtte der gå, inden kanalen atter kom på tegnebrættet.

Fra Eiffeltårnets fader til Panamas dybe jungle

Den næste visionær, der kastede over drømmen om at skabe genvejen gennem Mellemamerika var den driftige franskmand Ferdinand de Lesseps. Lesseps var polstret af succes, da han for nyligt havde været en af hovedkræfterne bag mesterværket, Suezkanalen. Lesseps var fast overbevist om, at konstruktionen af Panamakanalen ville være lettere at konstruere end Suezkanalen, da landstykket, som kanalen skulle forcere, var kortere end i Suez.

En stærk alliance blev indgået. Manden bag Eiffeltårnet, det hæderskronede geni i ingeniørkunst Gustave Eiffel, blev også en del af holdet, der skulle muliggøre genvejen igennem Panamas dybe jungle. Projektet blev således finansieret og skudt i gang af Frankrig i 1881 med et stærkt hold. Lesseps’ tro på, at Panamakanalen ville være lettere at konstruere end Suezkanalen, viste sig dog at være en grusom fejlberegning.

Frø i Panamas jungle

Et skæbnesvangert byggeri

Med krum hals kastede franskmændene sig over byggeriet. Arbejdet led utallige tilbageslag, da junglen udgjorde et langt mere udfordrende terræn, end franskmændene havde forudset. Tusindvis af arbejdere døde som følge af junglens giftige insekter og datidens ukendte tropesygdomme som Malaria og Gul feber. Projektet kostede formuer, og i 1894 blev det slutteligt erklæret konkurs, hvilket betød enden for franskmændenes deltagelse i verdensbedriften.

Amerikansk mestring og Panamas selvstændighed

Franskmændenes endeligt banede vej for byggeriets næste protagonist – USA. Men heller ikke for den amerikanske stormagt var det et let projekt. Panama, der på dette tidspunkt var en del af Colombia, skulle nemlig nu overbevises om samarbejdet. Som et led i forhandlingen sikrede præsident Franklin D. Roosevelt således Panama selvstændighed fra Colombia, til gengæld for at USA ejede rettighederne over kanalen. Aftalen blev indgået, og USA gennemførte byggeriet, der for sin tid var det dyreste byggeri i amerikansk historie. Og i 1914 sejlede USS Ancon som det første skib igennem kanalen d. 15. august.

Råderetten over kanalen førte sidenhen til disputser mellem Panama og USA, og i 1999 overtog Panama rettighederne over kanalen efter aftale med præsident Bill Clinton.

Skibe i kø for at passere Panamakanalen

Panamakanalen i dag – verdens vigtigste smutvej

Siden åbningen af Panamakanalen i 1914 har resten af søfarten fulgt i kølvandet, og kanalen er i dag en hovedfærdselsåre i verdenshandlen. Årligt passerer op imod 15.000 skibe gennem kanalen. Kæmpe containerskibe tager turen og fragter varer til fjerne verdensdele. Men også mindre sejlbåde på jordomsejling og overdådige krydstogtskibe tager turen igennem Mellemamerikas vigtigste kanal på vej mod nye eventyr.

Krydstogt på vej gennem Panamakanalen

Genoplev historien – stik til søs på krydstogt

Drømmer du om at opleve Panamakanalen og fordybe dig i den fantastiske, skæbnesvangre og utrolige historie bag byggeriet? Så stik til et søs på et krydstogt gennem Panamakanalen med dansk rejseleder.

Du er også altid velkommen til at ringe til en af vores dygtige rejseeksperter på 70 22 66 00 eller kontakte os på verden@risskovrejser.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.

YouTube

Trustpilot
-->