Ring til os Åbent nu 70 22 66 00
Solopgang over Moraine Lake - Risskov Rejser

Inkl. naturskønt
krydstogt til Alaska

Inkl. naturskønt
krydstogt til Alaska

Den ultimative Canada-rejse

23 dage fra 43.995 kr.

Canada er et enormt land – faktisk verdens næststørste – og det kan være svært at udvælge hvilke dele af landet, man helst vil udforske. På denne rundrejse har vi håndplukket det bedste af, hvad landet kan byde på, både i øst og vest. Rejsen begynder i det østlige Canada, hvor Montreal, Québec og Toronto er nogle af storbyoplevelserne, og ved Niagara Falls kommer du til at stå ansigt til ansigt med det brusende vandfald på en sejltur.

Når rejsen går til det vestlige Canada, er der lagt op til storslåede naturoplevelser i de canadiske Rocky Mountains. Her vil du opleve en spektakulær natur, som mange steder ligger lige så uberørt hen, som da pelsjægere begav sig ud i vildmarken for at finde lykken. I nationalparkerne Banff og Jasper mødes du af synet af sneklædte bjergtinder, smaragdgrønne bjergsøer og brusende vandfald, og på Icefields Parkway kommer du på en tur med ”snocoach” til Athabasca-gletsjeren.

Efter storbyoplevelser i Vancouver er det tid til et eventyrligt 7-dages vildmarkskrydstogt til Alaska. Om bord på det luksuriøse ”Celebrity Eclipse” får du unikke naturoplevelser, når sejlruten går gennem Inside Passage og til byerne Icy Strait Point, Ketchikan og hovedstaden Juneau.

Glæd dig fordi

  • rejsen er en perfekt kombination af det østlige og vestlige Canada
  • du kommer helt tæt på imponerende Niagara Falls på en sejltur
  • du kommer på en sejlads i smukke omgivelser i 1000 Islands National Park
  • du får en uovertruffen udsigt over Toronto fra CN Tower
  • du får de flotteste naturoplevelser i nationalparkerne Banff og Jasper
  • krydstogtet med Celebrity Cruises går gennem naturskønne Inside Passage
  • der er chance for at se sæler og pukkelhvaler i Glacier Bay
  • der er inkluderet mange måltider og helpension på krydstogtet
Antal dage
23 dages rundrejse
Pris
Fra 43.995 kr.
Afrejse fra
København, Aalborg

Danmarks bedste rundrejse til Canada & Alaska fordi

Unik rejse, der kombinerer Canadas øst- og vestkyst med krydstogt til Alaska

Et omfangsrigt program spækket med de største naturoplevelser og fransk-canadisk kultur

Vi flyver med Air Canada, så du er sikret direkte og hurtige flyforbindelser

Danmarks bedste rundrejse til Canada & Alaska fordi

Mød din rejseleder

Oplev det Canada og Alaska med Kjeld Livoni

Kjeld Livoni er vild med Canada og Alaska! Kjelds rejselyst er umættelig, og også som privatperson har han rejst rundt i mange lande. Hans indsigt i og interesse for samfundsforhold og fremmede kulturer kommer hans mange gæster til gavn, idet han glædeligt deler ud af sin viden, som han har gjort siden 2012.


Læs mere om Kjeld Livoni

Dagsprogram

  • Dag 1 Ankomst til Toronto

    Ved ankomst til Toronto mødes du med rejselederen og bliver kørt til hotellet, hvor vi overnatter.

    Her bor du dag 1

    Best Western Premier Toronto Airport Carlingview

    Dette hotel ligger få kilometer fra lufthavnen i Toronto, og er dermed det perfekte udgangspunkt for en fantastisk rejse i det østlige Canada.  ...

  • Dag 2 Byrundtur i Toronto med besøg i CN Tower og videre til Niagara Falls

    Dagen starter med en byrundtur, hvor du bl.a. kommer gennem finansdistriktet, ser det gamle og det nye rådhus, underholdningsdistriktet og Chinatown. Du kommer også op i CN Tower og får en fremragende panoramaudsigt over bylandskabet. Tårnet havde højdeverdensrekorden i 32 år – mellem 1975 og 2009 – indtil Burj Khalifa i Dubai og Canton-tårnet i Kina efterfølgende overtog titlen.

    Efter frokost går rejsen mod syd forbi industribyerne Oakville og Hamilton og Niagara-halvøens frugtplantager og vingårde. Glæd dig også til den naturskønne vej Niagara Parkway, der fører os til Niagara Falls – verdens bryllupsrejsehovedstad.

    Fremme på hotellet hjælper rejselederen gerne med at arrangere taxaer til dem, der ved aftentid, gerne vil ned og se vandfaldene badet i flot lys (5 minutters kørsel fra hotellet – bemærk venligst, at det er for egen regning).

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 2

    Best Western Plus Cairn Croft Hotel

    Hotellet er beliggende i Canada tæt på det velkendte Niagara Falls og en kort gåtur fra mange andre spændende attraktioner. Desuden kan der let...

  • Dag 3 Oplevelser ved Niagara Falls og sejltur med Maid of the Mist

    Dagens store oplevelse er en sejltur med Maid of the Mist på Niagara-floden, hvor du kommer til at befinde dig ansigt til ansigt med de kolossale vandfald, når over 200.000 liter vand i sekundet kastes ud over bjergsiden fra 50 meters højde. Et mildt sagt ærefrygtindgydende syn – og ikke mindst en oplevelse for øregangene med de enorme vandmassers brølen.

    Niagara Falls er en samlet betegnelse for de tre vandfald Horseshoe Falls, Bridal Veil Falls og American Falls. Og kan du ikke få nok af Niagara Falls, er det også muligt at tage en helikoptertur over faldene. Bookes og tilkøbes på stedet, hvis det har interesse.

    Vi kører nordpå til den livlige og smukt beliggende by Barrie, der ligger i bunden af Lake Simcoe-bugten Kempenfelt Bay. Udover at ligge optimalt for oplevelser i naturen byder byen også på en spændende historie, da den bl.a. spillede en vigtig rolle under krigen i 1812 og var en af ”endestationerne” for det hemmelige netværk, The Underground Railroad, der hjalp slaverne med at flygte fra Sydstaterne.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 3

    Barrie Holiday Inn

    Barrie Holiday Inn er placeret i Barrie og råder over både indendørs- og udendørs swimmingpool (sæsonbestemt), fitnesscenter og en restaurant....

  • Dag 4 Gennem farvestrålende canadisk natur i Muskoka-regionen

    Turen går mod nordøst, hvor det store vildmarkseventyr venter. Her kommer du til at befinde dig midt mellem dybe skovsøer, brusende floder, tætte skove og karakteristiske nordlige byer, især i Algonquin Provincial Park. Her er naturen typisk canadisk. I foråret er hele parken dækket af løv i alle nuancer af grøn, og i efteråret skifter skovene farve til stærke gule og røde farver. Et bjergtagende syn. Er vi heldige, ser vi undervejs bjørne, ulve og bævere.

    Efter en dag fyldt med skønne naturscenerier, ankommer vi om aftenen til Canadas hovedstad Ottawa, hvor vi overnatter.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 4

    Ottawa Capital Hill Hotel & Suites

    Ottawa Capital Hill Hotel & Suites ligger i Ottawas downtown blot 5 minutters gang fra parlamentsbygningen og ligeledes tæt på flere af byens...

  • Dag 5 Byrundtur og markedsbesøg i Ottawa og videre til den franske del af Canada

    Dagen starter med en byrundtur i den charmerende og arkitektonisk imponerende hovedstad. Vi ser blandt andet det smukke område, der huser byens parlamentsbygning, som ligger lige midt i Ottawa ved bredden af floden Canal Rideau. Hovedbygningen præges af smukke stenrelieffer og gargoiler – og ikke mindst tårnet, Peace Tower, der rager smukt op i himlen. Vi kigger også forbi det travle Byward Market, der indeholder et væld af butikker og restauranter. Markedet er et af byens ældste og største og breder sig over flere gader.

    Efter at have set nærmere på Ottawa kører vi østover til Québec, der ligger i den franske del af Canada. I Canada er de to officielle sprog engelsk og fransk, men i Québec-provinsen er det eneste officielle sprog fransk. Québec er landets ældste by og blev grundlagt i 1608, og er også hovedstaden i provinsen.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 5 & 6

    Hotel Quartier

    I udkanten af skønne Quebec City finder man dette 4-stjernede Hotel Quartier. Hotellet har alle moderne faciliteter, dejlige store senge, køleska...

  • Dag 6 Byrundtur med Ile d'Orleans og Montmorency-vandfaldet og tid til egne oplevelser

    Om formiddagen er det tid til at se nærmere på Quebec, og vi starter i den gamle bydel med den berømte bymur. Québecs gamle bydel er på UNESCO’s verdensarvsliste og gennemskæres af en 5 km lang bymur, der inddeler byen i en øvre del (Haute-Ville) og en nedre (Basse-Ville). Der bliver tid til en guidet tur inden for bymurene, og vi ser også Battlefields Park, som rummer omkring 50 historiske artilleri-dele – som f.eks. kanoner – der er spredt ud over parken.

    Vi tager også ud og besøger øen Ile d’Orleans og Montmorency-vandfaldet, som er det højeste i Québec-provinsen. Om sommeren afgiver det et nærmest gulligt skær på grund af flodens høje indhold af jern. Ile d’Orleans var et af de første områder i provinsen til at blive koloniseret af Frankrig, og en stor del af landets fransk-canadiere kan spore deres rødder tilbage til tidlige beboere på øen. De franske immigranter blev tiltrukket af øen på grund af dens frugtbare jord, og her voksede allerede dengang vilde vindruer – et paradis for franskmændene, der her befandt sig lang hjemmefra.

    Eftermiddagen er afsat til, at du kan gå på opdagelse i byen på egen hånd. Uanset om du er til museumsbesøg, shopping eller hyggelige caféer, er der noget for enhver smag. Og når du bliver lækkersulten er det bare med at finde et sted, der serverer den fransk-canadiske klassiker poutine, der er en syndig blanding af pomfritter, sovs og smeltet ost.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 7 Byrundtur i Montreal og udsigt fra toppen af Mount Royal

    Vi starter dagen med en fin køretur langs St. Lawrence-floden til Montreal. Ved ankomst får vi en spændende byrundtur gennem Montreal. Montreal er den største fransktalende by uden for Frankrig, og hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at man var i Paris, når man bevæger sig rundt i bybilledet, læser menukort og hører folk tale sammen.

    Et par af dagens højdepunkter er bolig- og finansdistrikterne, det historiske Old Montreal og det charmerende latinerkvarter, hvor latinstuderende og finere familier engang opholdt sig. Dagens tur går også forbi Montreal Olympic Stadium, gennem McGill-universitetets campus og til toppen af Mount Royal, hvorfra du får en enestående udsigt over byen.

    Om aftenen arrangerer vores rejseleder fælles middag for dem der er interesserede (bemærk venligst, at det er for egen regning).

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 7

    Best Western Ville-Marie Hotel & Suites

    Best Western Ville-Marie Hotel & Suites ligger blot få skridt fra den populære Mount Royal Park og byder på nem adgang til mange seværdighe...

  • Dag 8 Sejlads i smukke omgivelser i Thousand Islands Nationalpark

    Vi forlader Montreal og kører til Canadas mindste nationalpark Thousand Islands. Nationalparken ligger ved mundingen af St. Lawrence floden og indeholder 1864 små øer spredt ud i floden mellem Canada og USA. Siden 2002 har området været på UNESCOs liste over biosfærereservater. Vi tager på en sejlads mellem de mange øer og nyder den unikke og smukke natur som nationalparken har at byde på.

    Om eftermiddagen venter der os et glædeligt gensyn med Toronto, når vi kører langs Lake Ontario tilbage til storbyen, hvor du har aftenen fri til at få de sidste canadiske minder med hjem.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 8

    Hilton Suites Toronto-Markham Conference Centre and Spa

    Dette hotel er placeret blot en halv times kørsel fra både downtown Toronto og Lester B. Person Internationale Lufthavn. Hotellet råder over fac...

  • Dag 9 Afrejse fra Toronto til Calgary i det vestlige Canada

    Vi tager til lufthavnen og flyver tværs over Canada til Calgary, hvor vi lander sidst på eftermiddagen. Her har præriens olieforekomster sat deres præg på byen i form af himmelstræbende skyskrabere i glas og stål.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 9

    Calgary Sandman Hotel City Centre

    Sandman Hotel Calgary City Centre har indendørs swimmingpool med spabad og er placeret i centrum af Calgary med let adgang til et stort udvalg af ...

  • Dag 10 Naturoplevelser i Banff National Park

    Morgenen starter med sightseeing i byen. Vi kigger nærmere på centrum og Den Olympiske By, og hører mere om byens spændende historie.

    Derefter sætter vi kurs direkte mod Rocky Mountains og byen Banff. Banff er den mest populære by i Rocky Mountains og ligger i en bred dal ved Bow River med flot udsigt til de omkringliggende bjerge. Banff National Park er Canadas første nationalpark og blev oprettet allerede i 1885. Årsagen var, at man ville beskytte de mineralholdige kilder, der var blevet fundet i området. Rejsens måske flotteste udsigt får du, når vi tager med svævebanen til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra der er en storslået udsigt over Bow Valley og floden, der snor sig gennem bjergene. Vi ser nogle af højdepunkterne i Banff National Park og om aftenen sørger vores rejseleder for at arrangere en fælles middag (for egen regning).

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 11 Lake Louise, Icefield Parkway til Jasper Nationalpark og med ”snocoach” til Athabasca-gletsjeren

    I dag skal vi tidligt afsted, da vi skal tilbringe hele dagen i den fantastiske natur, som området byder på. Vi kører den smukke strækning nordpå ad den sceniske rute Icefields Parkway, der forbinder Banff og Jasper.

    Det bliver 230 km med de flotteste naturscenerier og med gode chancer for at komme til at se en bjørn eller to i vejkanten. Icefields Parkway snor sig mellem forrevne bjerge, forbi gletsjere, søer og vandfald og i højderne over de to pas: The Bow og Sunwapeta. Vi stopper flere steder i løbet af dagen og nyder naturen. Første stop er ved søen Lake Louise, der er kendt for sit smukke, turkisblå vand. Det fortryllende grønblå farvespil i vandet skyldes små sten- og jordpartikler, som føres med fra gletsjernes smeltevand og reflekterer lyset. Vi får mulighed for at opleve det fantastiske syn, der i al sin pragt ligger lysende turkisblå mellem tæt nåleskov og vejrbidte bjerge med sne på toppen.

    Næste stop er ved Columbia Icefields, der er det største gletsjerområde i Nordamerika og består af otte gletsjere. Her kommer du med på en tur med “snocoach” til Athabasca-gletsjeren, hvor du kommer til at gå på sne, der faldt for 400 år siden – og det er tankevækkende, at iskappen visse steder er over 350 m tyk! Dagens sidste stop er ved Jasper National Park.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 12 Smuk tur gennem Rocky Mountains til Kamloops

    Vi begiver os vestover gennem smukke landskaber mod Kamloops. På vejen kommer vi igennem Glacier National Park. Parken blev etableret i 1886 og er en af syv nationalparker i British Columbia. Her er høje tinder, store aktive gletsjere og et af Canadas største hulesystemer. Parkens nærmeste by er Revelstoke, og her gør vi et stop inden dagen afsluttes i Kamloops.

    I Kamloops får du fornemmelsen af at være i “cowboy-country”, og på gaden i Kamloops er det helt almindeligt at møde ægte cowboys med Stetson-hat og læderstøvler. Byen har en fortid som handelsstation og blev grundlagt allerede i 1812. Her kom indianere og pelsjægere og byttede skind til daglige fornødenheder. Vi overnatter en enkelt nat i Kamloops.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 12

    Kamloops Ramada

    Kamloops Ramada har udsigt over den kønne Thompson River Valley og er desuden placeret i gåafstand til stranden. Hotellet råder over faciliteter...

  • Dag 13 Spændende byrundtur i smukt beliggende Vancouver

    Midt på dagen når vi til Vancouver med den flotte beliggenhed ved Stillehavet. Byen er en af de få storbyer, hvor naturoplevelserne er inden for rækkevidde, og det kommer du til at opleve på eftermiddagens byrundtur, der bl.a. går til Stanley Park – et 400 ha stort naturområde med 10 km kystlinje, strande, udsigtspunkter og vandrestier og ikke mindst en berømt samling af totempæle. Vi går på opdagelse i den hyggelige bydel Gastown med de brostensbelagte gader og gamle lygtepæle og ser dampuret, der sender kaskader af damp afsted hver time. Næst efter engelsk er kinesisk det mest talte sprog i storbyen, og byens Chinatown er en oplevelse, der pirrer sanserne.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 13

    Sandman Hotel Vancouver airport

    På Sandman Hotel i Vancouver kan du glæde dig til at slappe af og bearbejde dagens mange indtryk i gode omgivelser. Hotellets værelser er store ...

  • Dag 14 Det eventyrlige krydstogt begynder

    Ved frokosttid finder vi vej til havnen i Vancouver, hvor krydstogtskibet ”Celebrity Eclipse” ligger klar ved kajen. Rammerne for de næste syv dage er luksuriøse og perfekte, når vi skal opleve Alaskas uberørte natur både til lands og til vands. Listen over skibets guidede ture, som du bestiller og betaler om bord, er næsten endeløs. Det store udvalg dækker alle interesser og aktivitetsniveauer. Her er fotosafarier blandt rigt dyreliv, fisketure, ture med vandflyver eller helikopter til endnu mere øde områder, mulighed for whale watching – eller hvad med en tur ud i vildmarken for at kigge efter bjørne? Rejselederen står selvfølgelig til rådighed på hele krydstogtet og vil undervejs sørge for fælles arrangementer om bord for dem, som har lyst. Derudover kan du altid spørge rejselederen om gode råd og tips til, hvad du kan lave på land og om bord på skibet. Hvor det er muligt, vil rejselederen gå mindre ture i de byer, hvor der lægges til, og du er selvfølgelig velkommen til at gå med.

    Inkluderede måltider: Morgenmad & aftensmad.

    Overnatning på krydstogtskibet dag 14-20

    Celebrity Eclipse Alaska Cruise

    Der sejles fra Vancouver med krydstogtskibet “Celebrity Eclipse”, der har plads til 2.850 personer og har en længde på 312 meter. Skibet blev...

  • Dag 15 Sejlads i den canadiske skærgård gennem Inside Passage

    Der sejles gennem den berømte Inside Passage – sejlruten, der snor sig mellem de mange små og store øer ud for Canadas vestkyst. Der er meget at se undervejs, men også rigtig meget at opleve om bord på skibet. De 900 ansatte servicerer dig 24 timer i døgnet og får dig til at føle som om, du er den eneste gæst om bord. Skibet er kendt for sin fremragende service og har ud over cocktailbar og restauranter, der tilbereder dejlige veltillavede retter, også fitnesscenter, biograf, jacuzzi og indendørs pool. Ud over hovedrestauranten findes der også en Pasta & Pizza-bar og Sushi-café, og hver aften kan du se et af de mange fantastiske shows i det store toetagers teater eller nyde live-musik i en hyggelig lounge.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 16 Der lægges til i Icy Strait Point

    Icy Strait Point er det første sted, vi lægger til i Alaska. Lidt syd for ligger den historiske by Hoonah, der er den største bosættelse med Tlingit-indianere i Alaska. Indianerkulturen trives her, og du kan se udskårne totempæle og kanoer lavet efter gamle traditioner. Omkring Hoonah er der en stor koncentration af Alaskas brune bjørne, og om sommeren kan man se de mange migrerende pukkelhvaler. Der tilbydes flere forskellige ture i Icy Strait Point, blandt andet en tur der fortæller om Tlingit-kulturen, en tur til Glacier Bay National Park med vandflyver, whale watching og bjørnesafari.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 17 Til den kæmpemæssige Hubbard Glacier

    Denne dag nyder vi den fredfyldte sejltur forbi den kæmpestore Hubbard Glacier. Gletsjeren er den længste gletsjer i Nordamerika og den mest aktive i Alaska. Hvis vi er heldige, ser vi fugleliv og sæler. Gletsjeren strækker sig over 100 km fra Mount Logan dybt inde i Yukon, og man kan høre den knage og brage, mens den skubber sig over landskabet og kælver isbjerge på størrelse med højhuse.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 18 Ægte vildmarkseventyr i Alaskas hovedstad

    I Alaskas hovedstad, Juneau, venter vildmarksoplevelser. Det er tankevækkende, at ingen veje fører til Juneau, der trods alt har været hovedstaden i Alaska siden 1906. Det er kun muligt at nå byen via skib eller fly. Byen blev grundlagt i 1880 under guldfeberen, og på trods af at guldet og guldgraverne er væk, er naturens ressourcer stadig den vigtigste indtægtskilde. I havet omkring Juneau kan man se pukkelhvaler, sæler og spækhuggere boltre sig. Du har her mulighed for at komme på en flyvetur over gletsjerlandskabet, hvor du lander på gletsjer, køre med hundeslæde eller tage på en fotosafari til lands og til vands.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 19 Tlingit-indianernes kultur og totempæle i Ketchikan

    Der lægges til i den lille by Ketchikan, der er kendt som verdens laksehovedstad, og i sæsonen valfarter fiskeentusiaster til den lille fiskerby. Byen er også kendt for sine maleriske huse bygget på pæle ude i vandet, og det er også her i Ketchikan, du kan se verdens største samling af totempæle. Udflugterne, der tilbydes her, er bl.a. en tur i det historiske Ketchikan inkl. et skovhugger-show, en fisketur, hvor fangsten bliver tilberedt i hyggelige omgivelser på stranden og en flyvetur til en lakseyngleplads, hvor bjørnene fisker. Ønsker du at komme på bjørnesafari, anbefaler vi, at du gør det her.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 20 Nyd livet ombord på det luksuriøse skib

    Der sejles igen sydpå gennem vestkystens imponerende sceneri. Nyd synet, og er du mæt af naturoplevelser, er der masser af aktiviteter om bord til at fordrive tiden med.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 21 Afslutning på krydstogtet og oplevelser i Vancouver

    Vi er tilbage i Vancouver, og du kan glæde dig til flere oplevelser på egen hånd i den fascinerende storby. Det er den sidste aften i Vancouver, så hvorfor ikke gøre det til en lidt speciel oplevelse og spise middag i den roterende restaurant “Top of Vancouver”, der ligger i 167 meters højde på toppen af Harbour Centre. Her bliver du præsenteret for den flotteste udsigt og kommer alle verdenshjørner rundt i løbet af 60 min. samtidig med, at du kan nyde en dejlig middag. Du overnatter denne sidste dag på hotel i Vancouver.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 21

    Sandman Hotel Vancouver airport

    På Sandman Hotel i Vancouver kan du glæde dig til at slappe af og bearbejde dagens mange indtryk i gode omgivelser. Hotellets værelser er store ...

  • Dag 22 Afrejse fra Vancouver

    Vi tager afsked med Vancouver, kører til lufthavnen og flyver tilbage til Danmark.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 23 Ankomst til Danmark

Gratis drikkevare-pakke ved opgradering – værdi kr. 2.695

Hvis du opgraderer din kahyt til enten en udvendig kahyt, balkonkahyt eller concierge class-kahyt, får du en gratis drikkevare-pakke til en værdi af kr. 2.695
pr. person. Drikkevare-pakken er en “Classical Package”, som gælder visse øl, cocktails, drinks og vine.

Hent det samlede rejseprogram her

Priser & afgange

Prisen inkluderer

  • Flyrejse inkl. skatter og afgifter – se flytider og rejseplan under den pågældende afgang
  • Overnatning i dobbeltværelse på gode hoteller/lodges og indvendig dobbeltkahyt
  • 14 x morgenmad og helpension om bord på krydstogtskibet
  • Al transport og udflugter inkl. entréer jf. program
  • Sightseeing i Montreal, Quebec, Toronto og Ottawa
  • Sejlads i 1000 Islands National Park
  • Adgang til observationsdækket på CN Tower i Toronto
  • Sejlads ved de mægtige vandfald Niagara Falls
  • Sightseeing i Banff og Jasper
  • Tur med Banff Gondola til Sulphur Mountain
  • Besøg ved Lake Louise i Banff National Park
  • Icefields Parkway og tur med "snocoach" til Athabasca-gletsjeren
  • Byrundtur i Vancouver
  • 7 dages krydstogt til Alaska med Celebrity Cruises og mulighed for spændende udflugter
  • Drikkepenge om bord på skibet og havneskatter (værdi kr. 1.979)
  • Dansk rejseleder

Tillæg pr. person

  • Enkeltværelsestillæg inkl. enkeltkahyt i indvendig kategori kr. 19.995
  • Visum til Canada: CAD 7 (ETA-ansøgning udfyldes og betales direkte på internettet inden afrejse)
  • Visum til USA: USD 14 (ESTA-ansøgning udfyldes og betales direkte på internettet inden afrejse)
  • Drikkepenge til chauffør – beregn ca. USD 3-5 pr. dag pr. person
  • Udvendig kahyt kr. 3.995
  • Balkonkahyt kr. 5.995
  • Administrationsgebyr kr. 125
Dato Varighed Rejseleder Afrejselufthavn Pris pr. person Bestilling
  • 09 august 2020 23 dage Kjeld Livoni København
    Aalborg
    43.995 kr. Bestil
    Få pladser
    Se flytider Skjul flytider
    • Afrejse fra København

      Bestil Få pladser
      Flytider
      København - Toronto Intl 09/08-2020   kl. 12:05 09/08-2020   kl. 14:10
      Toronto Intl - Calgary 17/08-2020   kl. 15:35 17/08-2020   kl. 17:52
      Vancouver - Frankfurt 30/08-2020   kl. 13:20 31/08-2020   kl. 08:05
      Frankfurt - København 31/08-2020   kl. 09:30 31/08-2020   kl. 10:50
      Se flytider
    • Afrejse fra Aalborg

      + 1.250 kr. per person Kontakt os på 70 22 66 00
      Flytider
      Aalborg - København 09/08-2020   kl. 06:55 09/08-2020   kl. 07:45
      København - Toronto Intl 09/08-2020   kl. 12:05 09/08-2020   kl. 14:10
      Toronto Intl - Calgary 17/08-2020   kl. 15:35 17/08-2020   kl. 17:52
      Vancouver - Frankfurt 30/08-2020   kl. 13:20 31/08-2020   kl. 08:05
      Frankfurt - København 31/08-2020   kl. 09:30 31/08-2020   kl. 10:50
      København - Aalborg 31/08-2020   kl. 12:00 31/08-2020   kl. 12:50
      Se flytider

Rundrejser med dansk rejseleder er vores speciale

Rundrejser med dansk rejseleder er vores speciale, og vi har med succes arrangeret rundrejser i 25 år, så vi ved, hvad de bedste rundrejser skal indeholde.
Det er din rejse – og vores passion at arrangere den, og derfor skal du vælge en Risskov-rundrejse:

  • Vi krydrer de største seværdigheder med overraskende, lokale oplevelser
  • Vi er kendt for indholdsrige rundrejser med meget inkluderet
  • Vores gode jyske købmandsskab sikrer dig høj kvalitet til en attraktiv pris
  • Vores erfarne og passionerede rejseledere brænder for at dele ud af deres store viden
  • Vi er fleksible og forlænger gerne rejsen på egen hånd
  • Vi leverer en tryg, veltilrettelagt og uforglemmelig rejseoplevelse
  • Vi har et stort udvalg af rundrejser til hele verden

Læs mere om rundrejser med dansk rejseleder her

Alt det praktiske

  • Når du er på krydstogt med Celebrity Cruises

    Billetter og rejsedokumenter?

    Billetter bliver udstedt, når slutbetalingen er modtaget. Vi gør opmærksom på, at bagagemærkater vil blive udleveret på havnen ved afrejse.

    Hvornår kan jeg gå om bord?

    Tidspunktet for ombordstigning på det aktuelle cruise er opgivet på billetten. Hvis du ikke er om bord på skibet senest 90 minutter før planlagt afgangstidspunkt, antager vi, at du ikke vil med på cruiset. Cruiset vil da blive anset som afbestilt, og du vil ikke have ret til nogen refusion af købesummen ud over tilbagebetaling af skatter.

    Hvordan tjekker jeg ind på skibet?

    Hvis du har benyttet dig af Online Check-In på vore internetsider, skal du medbringe en udskrift af det signerede “Set Sail Pass” samt dine identifikationspapirer. Gå til “Set Sail”-området i cruiseterminalen, hvor du vil få tjekket dine papirer og udstedt et Sea Pass-kort. Dette fungerer som identifikationskort og nøglekort til din kahyt. Kortet bruges også til indkøb om bord på skibet og viser hvilket dæk i hovedrestauranten og hvilket bordnummer, du har ved måltiderne. Da vi rejser som gruppe, har vi på forhånd valgt et samlet tidspunkt.
    Hvis du ikke har tjekket ind online, skal du tage dit pas og cruisebilletter med til skranken i cruiseterminalen, hvor vores repræsentanter vil tjekke dig ind og udstede dit Sea Pass-kort. For at gøre ombordstigningen så enkel og hurtig som muligt, anbefaler vi, at du tjekker ind online på www.celebritycruises.dk under “Menu” og “Online Check-In”. Online Check-In er muligt frem til fire dage før afrejse.

    Hvordan betaler jeg for indkøb om bord?

    Valutaen om bord er USD. Alle skibene har et kontantfrit system, Sea Pass. Der bliver oprettet en Sea Pass-konto i dit navn, som skal tilknyttes et godkendt kredit- eller debetkort (VISA, MasterCard, Diners og American Express godtages). Alle rejsende vil få et Sea Pass, og beløbet bliver automatisk trukket fra kortet ved indkøb om bord. På sidste cruisedag vil der blive leveret en udspecificeret regning af kontoen til kahytten således, at du selv kan kontrollere beløbene. Det kan ske, at enkelte transaktioner, foretaget på cruisets sidste aften, ikke fremgår af regningen. Dette vil da i stedet blive lagt til slutopgørelsen.

    Hvilken dresscode gælder om bord?

    Det er nemt at planlægge, hvad du skal have på af tøj på cruiset. Du får brug for fritidstøj til brug i dagtimerne og lidt pænere tøj til aftenbrug. Tøj til aftenbrug kan være: Fritidsskjorter og bukser til mænd, bukser og top eller nederdel og bluse til kvinder. Pænt: Kjole eller buksedragt til kvinder, fritids-/pæn jakke til mænd. Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du har brug for til den første dag om bord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagagen leveres efter afsejling).

    Hvad med elektrisk udstyr og tøjvask?

    Strømspændingen om bord er 110/220 V. Du må selv medbringe eventuelle nødvendige adaptere. Hårtørrere findes i alle kahytter. Tøjvask, rens og pres er tilgængeligt mod betaling. Spørg din kahytstjener for mere information og priser. NB! Det er ikke nødvendigt at bære elektrisk udstyr i håndbagagen. Dette kan pakkes i bagagen til indtjekning.

    Hvad må man ikke tage med om bord?

    Det er ikke tilladt at tage følgende med om bord: Alkohol (med undtagelse af: Det er tilladt at medbringe 2 flasker vin), strygejern, stearinlys, våben (herunder også knive, lommeknive, Leatherman og lignende), vinåbner, kaffemaskine/elkedel, elektriske transformatorer, brandfarlig væske, eksplosiver (f.eks. fyrværkeri), HAM radioudstyr, hockeykøller, rusmidler, saks, skateboard/surfboard.

    Hvor og hvornår kan jeg spise om bord?

    Alle måltider om bord er inkluderet i prisen. Enkelte restauranter tilbyder andre typer madoplevelser for et mindre tillæg. Madservering er tilgængelig 24 timer i døgnet. I hovedrestauranterne er der to bordseatings – der serveres altså middag to gange hver aften. Da vi rejser som gruppe, har vi valgt at reservere borde, så vi kan spise samlet. Man kan dog på forespørgsel selv bestemme, hvornår man ønsker at spise middag. Vi garanterer ikke, at alle forespørgsler kan imødekommes, men vi lover at gøre vort bedste.
    Almindelige tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranten er som følger:
    Morgenmad: Fri bordseating 07:30 – 11:00.
    Frokost: Fri bordseating 12:00 – 13:30.
    Middag: To bordseatings – typisk kl. 18 og 20.
    Hvis du ønsker at være mere fleksibel, kan du få morgenmad, frokost og middag serveret andre steder end i hovedrestauranterne. Læs dagsprogrammet om bord for aktuelle tidspunkter og steder. Continental morgenmad serveres på forespørgsel i kahytten mellem klokken 07:00 og 10:00. Roomservicemenuen er tilgængelig hele døgnet (for bestillinger mellem 00:00 – 05:00 vil der pålægges et lille gebyr). Gæster i suiter (ikke Junior Suite) kan bede om en fuldstændig menu for hvert måltid til servering i suiten.

    Hvad med drikkevarer?

    Drikkevarer er som udgangspunkt ikke inkluderet i prisen, men det er muligt at tilkøbe en drikkevarepakke til USD 55 pr. person pr. dag. Hvis du opgraderer din kahyt til enten en udvendig kahyt, balkonkahyt eller concierge class-kahyt, får du drikkevarepakken gratis. Drikkevarepakken gælder softdrinks, visse øl, cocktails, drinks og vine.

    Hvad er drikkepenge/serviceafgiften om bord?

    På Celebrity Cruises gives der drikkepenge til restaurant- og kahytspersonalet for god service og personlig opmærksomhed. Ved grupperejser på krydstogter med Celebrity Cruises købt gennem Risskov Rejser er drikkepenge automatisk lagt til cruiseprisen ved bestilling. Du vil derfor få et brev leveret til din kahyt med information om, at drikkepengene allerede er registreret, og du behøver ikke betale noget ekstra ud over dette.

    Hvad sker der, hvis jeg bliver syg om bord?

    Lægetjenesten om bord er bemandet af en uddannet læge og mindst én sygeplejerske. Du skal selv betale for lægetjeneste, og det anbefales derfor at tegne tilstrækkelig syge-/rejseforsikring. Vi anbefaler passagererne at gemme alle kvitteringer, da forsikringsselskaberne skal have nødvendig dokumentation ved en eventuel forsikringssag. Der gøres opmærksom på, at lægetjenesten er reguleret af amerikansk lov, hvilket vil sige, at prisfastsættelsen for en konsultation med læge, undersøgelse, medicin og udstyr, som bliver brugt, mv. sættes derefter. Priserne kan derfor ikke ses i sammenhæng med priser, man er vant til hjemmefra. Lægetjenesten tilbyder søsygetabletter ved behov.

    Risskov Rejsers rejseleder vil naturligvis være behjælpelig med at oversætte fra engelsk til dansk, hvis det skulle blive nødvendigt.

    Hvilke regler gælder for rygning om bord?

    Der er stort set røgfrit på alle vore skibe, men der er specifikke områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle teatre og restauranter er røgfrie. Cigar- og piberygning er kun tilladt på de ydre dæk. Det er ikke tilladt at ryge i kahytten og heller ikke på balkonerne, der hører til den enkelte kahyt. Vi kan desværre ikke garantere allergikahytter.

    Hvad med alkoholholdige drikkevarer?

    Alkoholholdige drikkevarer kan købes i alle barer og restauranter om bord. Aldersgrænsen er 21 år for alle sejladser, som udgår fra Nordamerika. For sejladser, som udgår fra Europa, Asien, Australien og Sydamerika er aldersgrænsen 18 år. På alle Celebrity Cruises private destinationer er aldersgrænsen 21 år. Alkoholholdige drikke til personligt forbrug kan ikke medbringes om bord. Det er imidlertid tilladt at medbringe to flasker vin om bord. Hvis du tager alkoholholdige drikke med dig ved ombordstigningen før cruisets start, vil dette blive konfiskeret og destrueret. Hvis du køber alkoholholdige drikkevarer undervejs på cruiset, vil dette blive opbevaret og leveret til din kahyt på cruisets sidste aften.

    Hvordan fungerer udflugterne i land?

    For at få mest muligt ud af opholdene i land anbefaler vi, at du vælger udflugter, som er planlagt af vore rejseeksperter. Udflugter kan forudbestilles på www.celebritycruises.dk. Udflugterne skal bestilles senest fire arbejdsdage før afrejse. Du kan også bestille udflugter om bord, såfremt der er ledige pladser på den ønskede udflugt. Der gøres opmærksom på, at udflugternes fastsatte tider kan ændres, samt at de kan aflyses, hvis antallet af deltagere er for lavt til at gennemføre udflugten.

    Bemærk, at Risskov Rejser på udvalgte grupperejser med krydstogt har inkluderet enkelte eller flere udflugter i rejsens pris.

    Hvordan tjekker jeg ud fra skibet?

    Du vil få udleveret bagagemærkater på en af de sidste dage om bord. Skriv navn, hjemmeadresse og eventuelle detaljer om flyrejse tydeligt på hver mærkat. Placér bagagen uden for kahytten inden den angivne tid på cruisets sidste aften. Sarte, vigtige og værdifulde genstande samt eventuel medicin bør pakkes i håndbagagen.

    Gæster med specielle behov?

    Du skal være i medicinsk og fysisk stand til at rejse og forsikre dig om, at rejsen ikke vil udgøre nogen fare for dig eller andre. Når du bestiller (eller så snart som muligt herefter, hvis tilstanden opstår efter, at du har bestilt), skal du skriftligt informere Royal Caribbean eller Risskov Rejser om eventuelle medicinske eller fysiske forhold, som kan kræve behandling eller pleje i løbet af cruiset, eller som kan påvirke dit cruise (herunder brug af tjenester eller faciliteter). Vi beder dig venligst om at give så detaljeret information som mulig. Enkelte af vore skibe har kahytter specielt tilpasset gæster, som er funktionshæmmede. De aktuelle dækplaner, som findes på vores hjemmesider, har en oversigt over disse. Gæster, som bruger kørestol, skal tage egen kørestol med og kan komme ud for ikke at kunne komme frem overalt. Enkelte forhold (for eksempel ved brug af tenderbåde for at komme fra skibet til land) kan hindre kørestolsbrugere i at gå i land i enkelte anløbshavne. Gæster med funktionshæmning eller medicinske sygdomme skal kunne klare sig selv eller rejse sammen med en, som kan bidrage med al nødvendig bistand. Vi beklager at måtte forbeholde os retten til at nægte en person at rejse, hvis personen efter vores opfattelse fysisk eller psykisk ikke er i stand til at rejse, eller som vil have behov for mere pleje, end en rejseledsager eller vi rimeligvis kan tilbyde.

    Kan jeg nægtes ombordstigning?

    Skibets ledelse kan afgøre, om enkelte skal nægtes ombordstigning. Dette kan ske i de tilfælde, at der er fare for din egen og/eller andre gæsters sikkerhed. Årsager til dette kan være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, manglende rejsedokumenter og andre årsager, som gør, at det er uforsvarligt at rejse. Ud over dette har skibene regler for, hvordan man skal forholde sig til andre om bord, samt hvordan man skal varetage sikkerhedsmæssige såvel som helbredsmæssige forskrifter. Hvis nogen skulle overtræde disse bestemmelser, kan skibets ledelse bede den rejsende og dennes rejseselskab om at forlade skibet umiddelbart i næste havn. Man er selv ansvarlig for de ekstra omkostninger, som dette eventuelt vil medføre.

    Sikkerhedsrutiner?

    Muster drill er en obligatorisk sikkerhedsøvelse for alle gæster og mandskab om bord. Formålet er, at alle skal gøres bekendt med nødsignaler, vide hvordan de skal optræde og hvor (hvilken station) de skal møde op, hvis en nødsituation opstår. International Convention of Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer kræver, at en sikkerhedsøvelse skal afholdes inden 24 timer efter, at skibet har forladt afrejsehavnen. Sikkerhedsøvelsen for vore gæster bliver gennemført på alle skibe 30 til 60 minutter før, skibet lægger fra kaj på afrejsedagen. Sikkerhedsøvelsen vil hovedsageligt blive gennemført på engelsk, men derudover vil informationen også være tilpasset nationaliteten på skibets gæster og det lokale sprog i områderne, som skibene til enhver tid sejler i.

  • Praktisk information ved bestilling af rejse

    På hjemmesiden er den praktiske information begrænset til det, der er nødvendigt og relevant for at træffe beslutning om en rejse og om rejsemålet.

    Når din rejse er bestilt, vil du sammen med din ordrebekræftelse og efterfølgende rejsedokumenter modtage ekstra information, gode råd samt vejledning, der forholder sig specifikt til din rejse.

    Læs mere i vores generelle rundrejsebestemmelser her.

  • Inden du rejser til USA og Canada

    Pas og visum

    Dit pas skal være gyldigt i mindst seks måneder efter hjemrejse. Opbevar altid passet et sikkert sted på rejsen. Det anbefales desuden, at du altid har en kopi af dit pas med dig – enten i papirform eller på telefonen.

    Grundet skærpede indrejseregler skal dit pas være et biometrisk pas, der indeholder en chip. Siden august 2006 er passene, der udstedes i Danmark, automatisk biometriske pas. Er dit pas udstedt før august 2006, og ønsker du ikke at forny passet, skal du ansøge om visum til USA. Se en vejledning til ansøgning om visum til USA på den amerikanske ambassades hjemmeside her.

    Danske statsborgere skal ikke have visum til USA, når opholdet er på under 90 dage, og deres pas er udstedt efter august 2006.

    Rejsende til USA skal dog søge om indrejsetilladelse via indrejseprogram ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Denne indrejsetilladelse skal udfyldes senest 72 timer før afrejse og koster et gebyr på 14 amerikanske dollars. Find indrejsetilladelsesformularen her. Der findes bureauer, som via deres hjemmeside tilbyder ESTA-registrering mod et ekstra gebyr. For at undgå dette, bør du udelukkende benytte ESTAs officielle hjemmeside.

    Bemærk, at en godkendt indrejseformular ikke garanterer indrejse i USA. Den tjener udelukkende som godkendelse for flyrejsen. Den endelige indrejsegodkendelse gives af immigrationsmyndighederne ved ankomsten i USA. En godkendt ESTA-formular er gyldig ved indrejse til USA i to år, men hvis du får nyt pas, eller der sker ændringer i dine indrapporterede oplysninger, skal du ansøge på ny.
    Grundet indskærpede indrejseregler skal man ansøge om visum, hvis man efter 1. marts 2011 har besøgt Iran, Irak, Sudan og Syrien. Har man dobbelt statsborgerskab i Danmark og et af de fire lande, skal man også ansøge om visum.

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Der findes ikke en bestemt formular, men sørg for, at erklæringen er på engelsk og udformet med denne ordlyd:

    “I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.”

    Denne erklæring skal underskrives af en notar i byretten og derefter legaliseres af Udenrigsministeriet. Dette koster 300 kr. i byretten og 185 kr. i Udenrigsministeriet (forbehold for prisændringer).

    Ud over ESTA-tilladelsen og forældreerklæringen er det vigtigt at medbringe barnets gyldige pas efter ovenstående regler samt en dåbsattest eller navneattest på engelsk. Kontakt www.borgerservice.dk eller det nærmeste kirkekontor for at få en engelsk version af attesten.

    Bemærk også, at hvis begge forældre rejser med børn under 18 år, der ikke deler forældrenes efternavne, er det vigtigt, at man husker at medbringe barnets/børnenes dåbsattest/navneattest på engelsk.

    Vi tager forbehold for ændringer – sørg derfor altid for at undersøge de gældende regler på den amerikanske ambassades hjemmeside her.

    Danske statsborgere skal ikke have visum til Canada, når opholdet er på under 90 dage. For alle rejsende til Canada kræves der dog en indrejsetilladelse (ETA). Dette gælder også, selv om man kun mellemlander i Canada. Det koster p.t. 7 canadiske dollars og gælder i 5 år eller til dit pas udløber. Du skal bruge pas, kreditkort og en e-mailadresse for at søge om indrejsetilladelse. Det tager ca. fem minutter at søge, og du får en bekræftelse med det samme. Du kan søge indrejsetilladelse her.

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der bl.a. gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Reglerne er meget specifikke og kan læses her.

    Ud over ETA-tilladelsen, forældreerklæringen og andre relevante dokumenter jf. ovenstående link er det vigtigt at medbringe barnets gyldige pas samt en dåbsattest eller navneattest på engelsk. Kontakt Borgerservice eller det nærmeste kirkekontor for at få en engelsk version af attesten. Rejser begge forældre med børn under 18 år, der ikke deler forældrenes efternavne, er det vigtigt at medbringe barnets/børnenes dåbsattest/navneattest på engelsk.

    For yderligere information se www.um.dk’s hjemmeside her.

    Toldregler

    De aktuelle regler for, hvad du må bringe med hjem fra udlandet, kan du læse om på www.borger.dk’s hjemmeside her.

    Vær opmærksom på, at væsker (drikkevarer, parfume, toiletartikler og lignende) kan blive konfiskeret ved flyskift, endda selv om de er blevet plomberet ved indkøb i foregående lufthavne. Derfor anbefaler vi, at du venter med toldfrie indkøb til den sidste lufthavn inden ankomstlufthavnen.

    Rejseforsikring

    På enhver udlandsrejse har du behov for en god rejseforsikring, som dækker i forbindelse med akut opstået sygdom mv. Risskov Rejser samarbejder med Europæiske ERV, som er specialiseret i rejseforsikringer og tilbyder produkter med dækninger, som hører til markedets bedste. Kontakt vores rejsekonsulenter – de kan rådgive dig, så du får en forsikring, der passer til dit behov.

    Vaccinationer og medicin

    Kontakt egen læge eller Danske Lægers Vaccinations Service på www.sikkerrejse.dk for at få rådgivning om, hvilke vaccinationer, der er påkrævet eller anbefales i forbindelse med din rejse. Som grundregel bør du sikre dig, at du har en gyldig vaccination mod difteri, stivkrampe og hepatitis A.

    Det er en god idé at informere rejselederen om specielle sygdomme – en information, som naturligvis bliver behandlet fortroligt. Tager du livsvigtig medicin, anbefaler vi, at du medbringer en beskrivelse af indholdet på engelsk. Kan fås hos egen læge eller på apoteket. Husk at pakke medicinen i håndbagagen.

    Krav til fysisk formåen

    Som udgangspunkt skal alle rejsende være selvhjulpne. Vores rejser er generelt ikke egnet for gangbesværede, da mange seværdigheder opleves til fods og kræver, at du er i stand til at gå min. 5 km dagligt.

    Valuta og kreditkort

    Valutaen i USA er amerikanske dollars (USD), og det anbefales altid at have kontanter på sig på rejser til USA, bl.a. til drikkepenge. Vær opmærksom på, at de amerikanske sedler alle er grønne, og at de ligner hinanden til forveksling. Det er en fordel at medbringe nogle 1- og 5-dollarsedler hjemmefra, så man har drikkepenge klar fra starten af. Det er muligt at benytte internationale kreditkort stort set overalt, og der er hæveautomater på næsten ethvert gadehjørne, i shoppingcentre og i mange supermarkeder. Ved betaling med kreditkort kan man kun hæve det beløb, som svarer til det, varen koster. Vær opmærksom på, at der kan være en begrænsning på, hvor meget der må hæves på kreditkortet – dette afhænger dog af den enkelte bank og det enkelte kreditkort. Få evt. yderligere information i din bank. Det er en god idé at medbringe mere end ét kreditkort. På den måde er du på den sikre side, hvis der skulle opstå problemer med det ene kort. Husk de nødvendige telefonnumre, hvis du får brug for at lukke dit kreditkort.

    I USA er priserne næsten altid angivet uden lokal moms/salgsskat (sales tax). Beløbet varierer fra stat til stat, men du skal regne med, at der lægges 5-15 % til det beløb, der står på prisskiltet eller menukortet.

    Valutaen i Canada er canadiske dollars (CAD), og det anbefales altid at have kontanter på sig på rejsen. Overalt er det muligt at benytte internationale kreditkort, og der er hæveautomater mange steder. Ved betaling med kreditkort kan man kun hæve det beløb, som svarer til det, varen koster. Du skal være opmærksom på, at der kan være en begrænsning på, hvor meget der må hæves på kreditkortet – dette afhænger dog af den enkelte bank og det enkelte kreditkort. Få evt. yderligere information i din bank. Det er en god idé at medbringe mere end ét kreditkort. På den måde er du på den sikre side, hvis der skulle opstå problemer med det ene kort. Husk de nødvendige telefonnumre, hvis du får brug for at spærre dit kreditkort.

    Vær opmærksom på, at priserne i Canada ligesom i USA næsten altid er angivet uden lokal moms (sales tax). Beløbet varierer fra provins til provins, men du skal regne med, at der lægges 5-15 % til det beløb, der står på prisskiltet eller menukortet.

  • Lokale forhold

    Tidsforskel

    USA har mange tidszoner. Eksempelvis er østkyststaterne fem-seks timer bagud i forhold til dansk tid og vestkyststaterne otte-ni timer bagud i forhold til dansk tid.

    Canada har seks tidszoner. Eksempelvis er østkysten fem-seks timer bagud i forhold til dansk tid og vestkysten otte-ni timer bagud i forhold til dansk tid.

    Transport

    Vi lægger vægt på, at busserne har en god standard, og de har naturligvis aircondition. Bemærk, at der er begrænset plads til håndbagage på busrejsen. Håndbagagen skal kunne stå under sædet, da hattehylden er forbeholdt overtøj og anden beklædning.

    Drikkepenge

    Det er almindeligt at give drikkepenge i USA. Lønningerne i servicebranchen er generelt meget lave, så for mange af dem, der arbejder i servicebranchen, er det en del af lønnen. Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på denne amerikanske skik. På restauranter lægger man typisk 15-25 % oven i regningen (inden salgsskatten lægges til). Denne procent varierer fra stat til stat. På fastfoodrestauranter med selvbetjening forventes der ikke drikkepenge. Taxachauffører forventer drikkepenge, og 15-20 % oven i prisen er passende. Piccoloer (1 dollar pr. kuffert) og stuepiger på hotellerne sætter også pris på drikkepenge (1 dollar pr. nat pr. rejsedeltager).

    Det er ligesom i USA almindeligt at give drikkepenge i Canada. Lønningerne i servicebranchen er generelt meget lave, så for mange af dem, der arbejder i servicebranchen, er det en del af lønnen. Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på denne skik. På restauranter lægger man typisk 15-20 % oven i regningen (inden salgsskatten lægges til). Taxachauffører forventer også drikkepenge, og 15-20 % oven i prisen er passende. Stuepigerne på hotellerne sætter også pris på drikkepenge (1 canadisk dollar pr. nat pr. rejsedeltager).

    På rundrejserne samler rejselederen ind for alle deltagere og uddeler løbende under hele rejsen drikkepenge til lokalguider, chauffører, tjenere (hvor måltider er inkluderet) og piccoloer på hotellerne. Sammen med rejsedokumenterne sender vi information om, hvad vi vurderer som et passende beløb på den pågældende rejse, men det er naturligvis helt op til den enkelte, hvor meget man ønsker at give. Af denne grund har vi ikke inkluderet drikkepenge i rejsens pris, og det skal understreges, at drikkepenge er frivillige.

    Hoteller

    Vi har som hovedregel valgt 3- og 4-stjernede hoteller på vores rundrejser, men da udenlandske hoteller ikke tildeles stjerner efter dansk standard, kan der være hoteller, hvor man vil opleve en anelse lavere standard. Vi gør opmærksom på, at der i sjældne tilfælde kan forekomme hotelændringer undervejs på rejsen. Eventuelle ændringer vil tilstræbes at være af tilsvarende standard.

    Sikkerhed

    Det er generelt meget sikkert at være turist i USA og Canada, men almindelig påpasselighed anbefales naturligvis. Pas på ejendele i lufthavne og i større menneskemængder, og hav gerne vigtige dokumenter og kontanter tæt på kroppen.

    Elektricitet

    Husk opladeren til f.eks. kamera og mobiltelefon m.v. Vær opmærksom på, at amerikanske og canadiske stik er anderledes end europæiske. Da stikkene er ”flade”, er det nødvendigt med en adapter. Det er bedst at købe adapteren inden afrejsen, og den kan købes i el-forretninger, hos isenkræmmere og i lufthavnen. I USA og Canada er spændingen på 110/120 volt, men i langt de fleste tilfælde kan man godt bruge elektriske apparater fra Europa, f.eks. opladere. Vær dog forberedt på, at opladning tager længere tid.

    Mobiltelefon og Wi-Fi

    Det er sædvanligvis dyrt at bruge en dansk mobiltelefon uden for Europa. Internettelefoni er den billigste løsning, og der er adgang til gratis Wi-Fi på de fleste hoteller. Landekode til Danmark ved opkald fra udlandet er +45 før telefonnummeret.

    Mad og drikke

    Morgenmaden på de fleste hoteller er det, man kalder ”continental breakfast”, som typisk består af kaffe/te, juice og brød med smør og marmelade.

    Den amerikanske madkultur afspejler alle de etniske grupper, der udgør USA, og f.eks. er pizza, lasagne, chili con carne, tortillas og chop suey efterhånden blevet amerikanske ”nationalretter”. Når det gælder drikkevarer, så er det primært Coca-Cola og Pepsi, man forbinder med USA. Men der produceres også glimrende vine i USA, og klimaet i Californien gør det muligt at dyrke mange forskellige druesorter. Man spiser godt – og meget – i USA. Portionerne er store, og mange amerikanere deler ofte en hovedret og får den serveret på to tallerkener (ofte for 5-8 dollars ekstra). Der findes utallige spisesteder, fastfoodrestauranter og caféer, og det vil oftest være muligt at spise en udmærket frokost for 60-80 kroner, og et aftensmåltid med et glas vin kan mange steder fås for ca. 175-200 kroner.

    Overalt i USA kan man drikke vand fra hanen, dog kan vandet i storbyerne have en metallisk smag. Vand på flaske kan købes overalt.

    Canadas multietniske befolkningssammensætning afspejler sig i landets madkultur, og man kan stort set komme hele verden rundt rent kulinarisk. Men hvad der er på menukortet er også bestemt af hvor i landet, man befinder sig. Ved kysterne er det f.eks. retter med helleflynder, laks, torsk, kæmperejer og hummer, og i præriestaterne er det saftige bøffer.

    Nationaldrikken er øl, og der findes et væld af lokale bryggerier, der brygger velsmagende øl. Man kan altid finde øl fra de to store bryggerier Molson og Labatt. Der dyrkes glimrende vine i Canada, f.eks. i Okanagan Valley i British Columbia og på Niagara Peninsula i Ontario. De to områder tegner sig for 80 % af landets vinproduktion.

    Drikkevandet i Canada er blandt det bedste i verden, så drik gerne vandet fra hanen.

    Husk, at der oven i de nævnte priser på menukortet lægges lokal skat og drikkepenge. Skatten vil altid fremgå af regningen, og drikkepenge skal du selv lægge oven i beløbet. Det sker ofte, at restauranten selv tilføjer drikkepengene til regningen. I så fald vil dette fremgå tydeligt.

    Rygning

    Rygning i bussen er ikke tilladt. Ligeledes vil der på de fleste restauranter, hoteller, strande og offentlige områder være rygeforbud. Rejselederen vil naturligvis informere om de aktuelle rygeregler ved ankomst.

  • Gode råd

    Bagage

    Vi anbefaler altid, at værdigenstande såsom kamera, smykker og penge samt livsnødvendig medicin medbringes i håndbagagen. Ved evt. bagageforsinkelse er det en fordel at have de vigtigste ting ved hånden. Det er derfor en god idé at pakke f.eks. medicin, kontaktlinsevæske, tandbørste og et ekstra sæt tøj i håndbagagen. Rejser I to sammen, kan det være en fordel at fordele bagagen 50/50.

    Der er meget svingende temperaturer i løbet af rejsen til USA, medbring derfor tøj til alle vejrforhold. Selv om man rejser om sommeren, og man ikke forventer regn, kan der f.eks. komme monsunregn fra Den Mexicanske Golf, særligt i juli. I det østlige USA kan det være køligt, så det er en god idé at medbringe lange bukser, vindjakke, trøje og gode sko. I det vestlige USA er shorts og løstsiddende tøj derimod sagen, dog kan der være køligt i San Francisco, med til tider kraftig blæst. Amerikanerne klæder sig afslappet.

    På rejser til Canada, hvor man befinder sig meget i bjergene, har man især om morgenen brug for en varm trøje og en let jakke. Det er ikke ualmindeligt, at der i juli måned er 7 °C om morgenen og 25-28 °C over middag. Det er en fordel at købe solcreme og myggespray lokalt i USA og Canada, da det er udviklet til forholdene.

    En del flyselskaber tillader ikke, at man medbringer batterier eller batteridrevne enheder i den indleverede bagage. Disse skal i stedet medbringes i håndbagagen. Det gælder eksempelvis bærbare computere, tablets, power banks etc.

    Møde med en anden kultur

    Amerikanerne bruger ikke metersystemet, men i stedet miles, feet, gallons og pounds. Tøj- og skostørrelser er også anderledes end i Danmark. Temperaturen måles i Fahrenheit, og man omregner til Celsius ved at trække 32 fra Fahrenheit-tallet, dividere med 9 og gange med 5. Døgnet tælles i to gange 12 timer (AM-tider er før kl. 12 middag og PM-tider er efter kl. 12 middag).

    Idéer til indkøb

    USA er en shoppers paradis. Fordi landet er så stort, er listen over typiske souvenirs nærmest uendelig; i New York er det ”I love NY”-kopper, -t-shirts, -kasketter, -pins, -kuglepenne osv., i Texas er det cowboy-hatte, -skjorter, -bælter osv., i New Orleans er det Mardi Gras-perlekæder og cajun-krydderier osv. Typen af spændende køb afhænger altså fuldstændig af, hvilken by, stat eller område, du befinder dig i i USA. Uanset hvor i USA du er, er dagligvarebutikker – både de helt små og enorme ”marts” – dog altid et besøg værd, hvis du vil have ”eksotiske” fødevarer med hjem i kufferten. USA er landet af smagsvarianter, så her findes dit hjemlige yndlingsslik sikkert i alverdens mere eller mindre dragende smagskombinationer.

    Vil du have et velsmagende stykke af Canada med hjem, er ahornsirup indbegrebet af landet. Ishockey og lacrosse er Canadas nationalsporter, og en t-shirt med et af dine yndlings- – eller bare et tilfældigt – hold er en sjov souvenir.

  • Fakta

    USA

    • Statsform: Føderal republik.
    • Hovedstad: Washington D.C.
    • Befolkning: 329,3 mio. indbyggere.
    • Religion: Protestanter 47 %, katolikker 21 %, jøder 2 %, mormoner 2 %.
    • Sprog: USA har intet officielt statssprog, men engelsk 78 %, spansk 13 % og kinesisk 1 % er de mest talte.
    • Areal: 9.833.517 km² (Danmark 43.094 km²).
    • Klima: På grund af landets størrelse og geografi findes stort set alle slags klima og vejr inden for USA’s grænser.

    Canada

    • Statsform: Konstitutionelt monarki.
    • Hovedstad: Ottawa med ca. 947.000 indbyggere
    • Befolkning: 35,9 mio. indbyggere.
    • Religion: Katolikker 39 %, protestanter 20 %, andre kristne 6 %, muslimer 3 %.
    • Sprog: Officielt engelsk og fransk.
    • Areal: 9.984.670 km² (Danmark 43.094 km2).
    • Klima: Canada strækker sig over et enormt geografisk område, og det afspejler sig i landets klima. Generelt kan man dog sige, at det meste af Canada har fastlandsklima, og at store dele af landet befinder sig i den tempererede zone. Vinteren er ofte iskold, men sommeren er dejligt lun i store dele af landet. Der falder mest nedbør langs kysterne og i de tempererede regnskove ved den sydlige stillehavskyst.

     

Trustpilot