Se vores Rejsekalender
Skriv til os på verden@risskov.com
Ring til os 70 22 66 00
Ring til os 70 22 66 00

Inkl. hvalsafari – en oplevelse for livet

Den ultimative Canada-rejse

24 dage fra kr. 47.995

Om rejsen

Canada er et enormt land – faktisk verdens næststørste – og det kan være svært at udvælge hvilke dele af landet, man helst vil udforske. På denne rundrejse har vi håndplukket det bedste af, hvad landet kan byde på, både i øst og vest. Rejsen begynder i det østlige Canada, hvor Montreal, Québec og Toronto er nogle af storbyoplevelserne. Ved Niagara Falls kommer du til at stå ansigt til ansigt med det brølende vandfald på en sejltur, og ved Tadoussac kommer du på hvalsafari med chance for at se flere forskellige hvalarter. At se de enorme, elegante dyr i deres naturlige omgivelser er en oplevelse for livet.

Når rejsen går til det vestlige Canada, er der lagt op til storslåede naturoplevelser i de canadiske Rocky Mountains. Her vil du opleve en spektakulær natur, som mange steder ligger lige så uberørt hen, som da pelsjægere begav sig ud i vildmarken for at finde lykken. I nationalparkerne Banff og Jasper mødes du af synet af sneklædte bjergtinder, smaragdgrønne bjergsøer og brusende vandfald, og på Icefields Parkway kommer du på en tur med ”snocoach” til Athabasca-gletsjeren.

Efter storbyoplevelser i Vancouver er det tid til et eventyrligt 7-dages vildmarkskrydstogt til Alaska. Om bord på det luksuriøse ”Celebrity Infinity” får du unikke naturoplevelser, når sejlruten går gennem Inside Passage og til byerne Icy Strait Point, Ketchikan og hovedstaden Juneau.

Glæd dig fordi

  • rejsen er en perfekt kombination af det østlige og vestlige Canada
  • du kommer helt tæt på imponerende Niagara Falls på en sejltur
  • du kommer på heldags-hvalsafari på St. Lawrence-floden
  • du får en uovertruffen udsigt over Toronto fra CN Tower
  • du får de flotteste naturoplevelser i nationalparkerne Banff og Jasper
  • krydstogtet med Celebrity Cruises går gennem naturskønne Inside Passage
  • der er chance for at se sæler og pukkelhvaler i Glacier Bay
  • der er inkluderet mange måltider og helpension på krydstogtet

Dagsprogram

  • Dag 1 Afrejse og ankomst til Montreal

    Ved ankomst til Montreal mødes du med rejselederen og bliver kørt til hotellet, hvor du overnætter de næste to dage.

    Her bor du dag 1 & 2

    Les Suites Labelle

    Hotellet ligger i hjertet af Montreal, hvorfra du kan opleve den spektakulære storby. Værelserne er komfortable og har alle et tekøkken, tv og g...

  • Dag 2 Byrundtur i Montreal og udsigt fra toppen af Mount Royal

    Dagen begynder med en spændende tur gennem Montreal. Nogle af turens højdepunkter er bolig- og finansdistrikterne, det historiske Old Montreal og det charmerende latinerkvarter, hvor latinstuderende og finere familier engang opholdt sig. I dag summer området af liv, som langtfra kan kaldes overklasse.

    Dagens tur går også forbi Montreal Olympic Stadium, gennem McGill-universitetets campus og til toppen af Mount Royal, hvorfra du får en enestående udsigt over byen. Eftermiddagen og aftenen er fri til at udforske byen på egen hånd, og rejselederen kommer gerne med forslag til, hvad aftenen kan bruges på.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 3 Québec og besøg på Ile d’Orleans og Montmorency-vandfaldet

    Efter morgenmaden går turen mod syd langs St. Lawrence-floden. På vejen passerer du adskillige historiske fransk-canadiske landsbyer, inden du når Québec City, som er den eneste by i Nordamerika, som har bymure. Muren, hvoraf nogle af byportene kan dateres tilbage til 1694, indrammer det meste af Old Québec, som blev UNESCO-fredet i 1985. I dag er området en drøm for en fotograf! Der bliver tid til en guidet tur inden for bymurene, og du ser Lower Town og Battlefields Park, som rummer omkring 50 historiske artilleri-dele – som f.eks. kanoner – der er spredt ud over parken.

    Om eftermiddagen er det tid til at se øen Ile d’Orleans og Montmorency-vandfaldet, som er det højeste i Québec-provinsen. Om sommeren afgiver det et nærmest gulligt skær på grund af flodens høje indhold af jern. Ile d’Orleans er et af de første områder i provinsen til at blive koloniseret af Frankrig, og en stor del af landets fransk-canadiere kan spore deres rødder tilbage til tidlige beboere på øen. De franske immigranter blev tiltrukket af øen på grund af dens frugtbare jord, og her voksede allerede dengang vilde vindruer – et paradis for franskmændene, der her befandt sig lang hjemmefra.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 3 & 4

    Hotel Quebec Inn

    Hotellet er kendt for sine smukke tropiske indendørs haver, hvor gæsterne kan slappe af eller svømme en tur i swimmingpoolen. Fra værelserne er...

  • Dag 4 Hvalsafari ved Tadoussac

    I dag kan du godt regne med at skabe minder for livet, for hele dagen er afsat til hvalsafari. Det er svært ikke at blive bevæget, når man ser oversiden af en enorm hval bryde vandspejlet med en imponerende elegance – og måske et ordentligt vandsprøjt med åndehullet – for derefter at forsvinde ned i dybet igen. I dag er der gode muligheder for at se flere forskellige hvalarter i deres rette element. Der, hvor Saguenay-floden møder St. Lawrence-floden, er vandstanden nemlig lav og et attraktivt sted for hvalerne at finde føde. Her trives både hvidhvaler, finhvaler, pukkelhvaler og blåhvaler.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 5 Til Ottawa langs St. Lawrence-flodens bred

    Vi følger St. Lawrence-flodens sydlige bred, kører forbi Montreal, krydser grænsen til Ontario og kører videre til landets hovedstad, Ottawa. På vejen gør vi holdt ved Cabana a Sucre chez Dany – et vaskeægte canadisk ”sugar shack”, hvor menuen står på solide, smagfulde retter. Vi kan varmt anbefale deres ahornsirup-glaserede skinke og ærtesuppe!

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 5

    Holiday Inn Ottawa East

    Hotellet er nyrenoveret og tilbyder både moderne værelser og faciliteter. Værelserne er komfortable og rummelige, og der er kaffemaskine, tv, ra...

  • Dag 6 Gennem farvestrålende, canadisk natur i Muskoka-regionen

    Turen går mod vest, hvor det store vildmarkseventyr venter. Her kommer du til at befinde dig midt mellem dybe skovsøer, brusende floder, tætte skove og karakteristiske nordlige byer, især i Algonquin Provincial Park. Her er naturen typisk canadisk. I foråret er hele parken dækket af løv i alle nuancer af grøn, og i efteråret skifter skovene farve til stærke gule og røde farver. Et bjergtagende syn.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 6

    Best Western Muskoka Inn

    Hotellet ligger nær Algonquin Park, hvor du kan få en smuk naturoplevelse, da parken har en spektakulær natur med massevis af træer og søer. H...

  • Dag 7 Byrundtur i Toronto med besøg i CN Tower

    Rundrejsen fører dig videre fra de rolige og fredfyldte omgivelser i Muskoka-regionens vildmark til pulserende storbyliv i Toronto. Efter ankomst er det tid til en byrundtur, hvor du bl.a. kommer gennem finansdistriktet, ser det gamle og det nye rådhus, underholdningsdistriktet og Chinatown. Du kommer også op i CN Tower og får en fremragende panoramaudsigt over bylandskabet. Tårnet havde højdeverdensrekorden i 32 år – mellem 1975 og 2009 – indtil Burj Khalifa i Dubai og Canton-tårnet i Kina efterfølgende overtog titlen.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 7

    Holiday Inn Toronto Downtown

    Dette moderne hotel i Toronto byder på mange muligheder til gæsterne. Værelserne er velindrettede og har gratis Wi-Fi, sikkerhedsboks, tv, et li...

  • Dag 8 Landsbyen Niagara-on-the-Lake og sejltur til Niagara Falls

    I dag går rejsen mod syd forbi industribyerne Oakville og Hamilton og gennem Niagara-halvøens frugtplantager og vingårde. I den historiske landsby Niagara-on-the-Lake findes et lille, men blomstrende samfund, som er fyldt med spændende historie fra sin grundlæggelse i 1781 til i dag. Herefter går rejsen videre via den naturskønne vej Niagara Parkway til Niagara Falls – verdens bryllupsrejsehovedstad. Dagens store oplevelse er en sejltur med ”Maid-of-the-Mist” på Niagara-floden, hvor du kommer til at stå ansigt til ansigt med det brølende vandfald, hvor over 200.000 liter vand i sekundet kastes ud over bjergsiden fra 50 meters højde. Et mildt sagt ærefrygtindgydende syn.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 8

    Old Stone Inn

    Dette 3-stjernede hotel er beliggende i underholdningsdistriktet i Niagara Falls og giver en historisk, men samtidig luksuriøs oplevelse. Der er g...

  • Dag 9 Afrejse fra Toronto til Calgary og videre til Banff i Rocky Mountains

    Sidst på eftermiddagen lander vi i Calgary, hvor præriens olieforekomster har sat sit præg på byen i form af himmelstræbende skyskrabere i glas og stål. Vi sætter kurs direkte mod Rocky Mountains og byen Banff, og fra Calgary kan man faktisk se ”the foothills” i det fjerne. Banff er den mest populære by i Rocky Mountains og ligger i en bred dal ved Bow River med flot udsigt til de omkringliggende bjerge.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 9 & 10

    Delta Kananaskis

    Hotellet er beliggende i naturskønne omgivelser, hvor du kan nyde udsigten over Canadas betagende natur, heriblandt de spektakulære bjerge. Være...

  • Dag 10 Naturoplevelser i Banff National Park, bl.a. ved Lake Louise

    Banff National Park er Canadas første nationalpark, som blev oprettet allerede i 1885. Årsagen var, at man ville beskytte de mineralholdige kilder, der var blev fundet i området. Rejsens måske flotteste udsigt får du, når vi tager med svævebanen til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra der er en storslået udsigt over Bow Valley og floden, der snor sig mellem bjergene. Søerne i Rocky Mountains er et helt kapitel for sig, og det skyldes især søernes eventyrlige farver. Det smukke grønblå farvespil i vandet skyldes små sten- og jordpartikler, der reflekterer lyset, og som føres med fra gletsjernes smeltevand. Vi får mulighed for at opleve det fantastiske syn, når vi kører til Lake Louise, der i al sin pragt ligger lysende turkisblå mellem vejrbidte bjerge med sne på toppen og tæt nåleskov.

    Eftermiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd. Du kan f.eks. slappe af i de varme kilder i Cave & Basin Centennial Centre, tage med på en sejltur på Lake Minnewanka eller følge en af de mange afmærkede vandrestier og få fredfyldte naturoplevelser. Banff har flere interessante museer, og Park Museum National Historic Site, Whyte Museum of the Canadian Rockies og Buffalo Nations Luxton Museum giver indblik i områdets historie. Du kan bl.a. få historien om den oprindelige befolkning og følge i sporet på pelsjægere og opdagelsesrejsende.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 11 Icefields Parkway og med "snocoach" til Athabasca-gletsjeren

    Denne dag koncentrerer sig om Icefields Parkway, der forbinder nationalparkerne Banff og Jasper. Det er 230 km med de flotteste naturscenerier og med gode chancer for at komme til at se en bjørn eller to i vejkanten. Icefields Parkway snor sig mellem forrevne bjerge, forbi gletsjere, søer og vandfald og i højderne over de to pas The Bow og Sunwapta. Vi stopper flere steder i løbet af dagen og nyder naturen, bl.a. ved Columbia Icefields, der er det største gletsjerområde i Nordamerika og består af otte gletsjere. Her kommer du med på en tur med “snocoach” til Athabasca-gletsjeren, hvor du kommer til at stå på sne, der faldt for 400 år siden – og det er tankevækkende, at iskappen visse steder er over 350 m tyk! Dagen slutter i den lille by Jasper, der ligger midt i nationalparken af samme navn.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 11

    Holiday Inn Hinton

    Hotellet ligger i Hinton nær Jasper National Park. De velindrettede værelser har gratis Wi-Fi, tv, mikrobølgeovn, et lille køleskab og kaffemas...

  • Dag 12 Gennem Rocky Mountains til cowboy-byen Kamloops

    Naturoplevelserne fortsætter. Ruten følger Yellowhead Highway over Yellowhead Pass, og snart er det muligt at se Mt. Robson, der er det højeste bjerg i de canadiske Rockies Mountains. Dagens mål er Kamloops i British Columbia. Navnet Kamloops er af indiansk oprindelse og skyldes indianerstammen Shuswap, som holdt til i British Columbia. Kamloops betyder “Hvor floderne mødes”. I byen smelter de to floder South Thompson og North Thompson nemlig sammen, hvilket danner den kendte Thompson River. Her i Kamloops får du fornemmelsen af at være i cowboy-country, og på gaden i Kamloops er det helt almindeligt at møde ægte cowboys med Stetson og cowboystøvler. Byen har en fortid som handelsstation. Den blev grundlagt allerede i 1812, og her kom indianere og pelsjægere og byttede skind til daglige fornødenheder. Vi overnatter en enkelt nat i Kamloops.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 12

    Coast Kamloops Hotel & Conference Center

    Hotellet har for nylig gennemgået en omfattende renovering, og alt fremtræder indbydende, ikke mindst de rummelige og stilfuldt indrettede vær...

  • Dag 13 Byrundtur i Vancouver med Stanley Park og Gastown

    Midt på dagen når vi til Vancouver med den flotte beliggenhed ved Stillehavet, og som er en af de få storbyer, hvor naturoplevelserne er inden for rækkevidde. Det kommer du til at opleve på eftermiddagens byrundtur, der bl.a. går til Stanley Park, der er et 400 ha stort naturområde med 10 km kystlinje, strande, udsigtspunkter og vandrestier og ikke mindst en berømt samling af totempæle. Vi går på opdagelse i den hyggelige bydel Gastown med de brostensbelagte gader og gamle lygtepæle og ser dampuret, der sender kaskader af damp afsted hver time. Næst efter engelsk er kinesisk det mest talte sprog i storbyen, og byens Chinatown er en oplevelse, der pirrer sanserne, og den oplevelse når vi også.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

    Her bor du dag 13 & 14

    Delta Burnaby

    Hotellet ligger i Vancouver, nærmere bestemt i bydelen Burnaby, og det 4-stjernede hoteller emmer af storbyatmosfære. Værelserne er usædvanlig...

  • Dag 14 Tid til egne oplevelser i Vancouver

    En dag på egen hånd i Vancouver, og rejselederen hjælper naturligvis med tips, idéer og det praktiske. En idé kunne være at tage en tur med svævebanen til toppen af Grouse Mountain. Efter kun otte minutter er du oppe i højderne og bliver præsenteret for en spektakulær udsigt over Vancouver, og udsigten understreger storbyens storslåede beliggenhed. Hvis du vil shoppe, er hovedgaden Robson, bydelen Gastown og Granville Island oplagte muligheder. Når det bliver frokosttid, så stil dig op i køen ved de små madtrucks, hvor folk stimler sammen om dampende varme retter serveret fra f.eks. en lille campingvogn. Du kan finde et godt udvalg af foodtrucks i området bag Vancouver Art Gallery, og det er ikke fast food, du får serveret!

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 15 Det eventyrlige krydstogt begynder

    Ved frokosttid finder vi vej til havnen i Vancouver, hvor krydstogtskibet ”Celebrity Infinity” ligger klar ved kajen. Rammerne for de næste syv dage er luksuriøse og perfekte, når vi skal opleve Alaskas uberørte natur både til lands og til vands. Listen over skibets guidede ture, som du bestiller og betaler om bord, er næsten endeløs. Det store udvalg dækker alle interesser og aktivitetsniveauer. Her er fotosafarier blandt rigt dyreliv, fisketure, ture med vandflyver eller helikopter til endnu mere øde områder, mulighed for whale watching – eller hvad med en tur ud i vildmarken for at kigge efter bjørne? Rejselederen står selvfølgelig til rådighed på hele krydstogtet og vil undervejs sørge for fælles arrangementer om bord for dem, som har lyst. Derudover kan du altid spørge rejselederen om gode råd og tips til, hvad du kan lave på land og om bord på skibet. Hvor det er muligt, vil rejselederen gå mindre ture i de byer, hvor der lægges til, og du er selvfølgelig velkommen til at gå med.

    Inkluderede måltider: Morgenmad & aftensmad.

    Overnatning på krydstogtskibet dag 15-21

    Celebrity Infinity Alaska Cruise

    Der sejles fra Vancouver med krydstogtskibet “Celebrity Infinity”, der har plads til 2.170 personer og har en længde på 294 meter. Skibet ble...

  • Dag 16 Sejlads i den canadiske skærgård gennem Inside Passage

    Der sejles gennem den berømte Inside Passage – sejlruten, der snor sig mellem de mange små og store øer ud for Canadas vestkyst. Der er meget at se undervejs, men også rigtig meget at opleve om bord på skibet. De 900 ansatte servicerer dig 24 timer i døgnet og får dig til at føle som om, du er den eneste gæst om bord. Skibet er kendt for sin fremragende service og har ud over cocktailbar og restauranter, der tilbereder dejlige veltillavede retter, også fitnesscenter, biograf, jacuzzi og indendørs pool. Ud over hovedrestauranten findes der også en Pasta & Pizza-bar og Sushi-café, og hver aften kan du se et af de mange fantastiske shows i det store toetagers teater eller nyde live-musik i en hyggelig lounge.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 17 Der lægges til i Icy Strait Point

    Icy Strait Point er det første sted, vi lægger til i Alaska. Lidt syd for ligger den historiske by Hoonah, der er den største bosættelse med Tlingit-indianere i Alaska. Indianerkulturen trives her, og du kan se udskårne totempæle og kanoer lavet efter gamle traditioner. Omkring Hoonah er der en stor koncentration af Alaskas brune bjørne, og om sommeren kan man se de mange migrerende pukkelhvaler. Der tilbydes flere forskellige ture i Icy Strait Point, blandt andet en tur der fortæller om Tlingit-kulturen, en tur til Glacier Bay National Park med vandflyver, whale watching og bjørnesafari.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 18 Til den kæmpemæssige Hubbard Glacier

    Denne dag nyder vi den fredfyldte sejltur forbi den kæmpestore Hubbard Glacier. Gletsjeren er den længste gletsjer i Nordamerika og den mest aktive i Alaska. Hvis vi er heldige, ser vi fugleliv og sæler. Gletsjeren strækker sig over 100 km fra Mount Logan dybt inde i Yukon, og man kan høre den knage og brage, mens den skubber sig over landskabet og kælver isbjerge på størrelse med højhuse.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 19 Ægte vildmarkseventyr i Alaskas hovedstad

    I Alaskas hovedstad, Juneau, venter vildmarksoplevelser. Det er tankevækkende, at ingen veje fører til Juneau, der trods alt har været hovedstaden i Alaska siden 1906. Det er kun muligt at nå byen via skib eller fly. Byen blev grundlagt i 1880 under guldfeberen, og på trods af at guldet og guldgraverne er væk, er naturens ressourcer stadig den vigtigste indtægtskilde. I havet omkring Juneau kan man se pukkelhvaler, sæler og spækhuggere boltre sig. Du har her mulighed for at komme på en flyvetur over gletsjerlandskabet, hvor du lander på gletsjer, køre med hundeslæde eller tage på en fotosafari til lands og til vands.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 20 Tlingit-indianernes kultur og totempæle i Ketchikan

    Der lægges til i den lille by Ketchikan, der er kendt som verdens laksehovedstad, og i sæsonen valfarter fiskeentusiaster til den lille fiskerby. Byen er også kendt for sine maleriske huse bygget på pæle ude i vandet, og det er også her i Ketchikan, du kan se verdens største samling af totempæle. Udflugterne, der tilbydes her, er bl.a. en tur i det historiske Ketchikan inkl. et skovhugger-show, en fisketur, hvor fangsten bliver tilberedt i hyggelige omgivelser på stranden og en flyvetur til en lakseyngleplads, hvor bjørnene fisker. Ønsker du at komme på bjørnesafari, anbefaler vi, at du gør det her.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 21 Nyd livet ombord på det luksuriøse skib

    Der sejles igen sydpå gennem vestkystens imponerende sceneri. Nyd synet, og er du mæt af naturoplevelser, er der masser af aktiviteter om bord til at fordrive tiden med.

    Inkluderede måltider: Morgenmad, frokost og aftensmad.

  • Dag 22 Afslutning på krydstogtet og oplevelser i Vancouver

    Vi er tilbage i Vancouver, og du kan glæde dig til flere oplevelser på egen hånd i den fascinerende storby. Det er den sidste aften i Vancouver, så hvorfor ikke gøre det til en lidt speciel oplevelse og spise middag i den roterende restaurant “Top of Vancouver”, der ligger i 167 meters højde på toppen af Harbour Centre. Her bliver du præsenteret for den flotteste udsigt og kommer alle verdenshjørner rundt i løbet af 60 min. samtidig med, at du kan nyde en dejlig middag.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 23 Afrejse fra Vancouver

    Vi tager afsked med Vancouver, kører til lufthavnen og flyver tilbage til Danmark.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 24 Ankomst til Danmark

Gratis drikkevare-pakke ved opgradering – værdi kr. 2.695

Hvis du opgraderer din kahyt til enten en udvendig kahyt, balkonkahyt eller concierge class-kahyt, får du en gratis drikkevare-pakke til en værdi af kr. 2.695
pr. person. Drikkevare-pakken er en “Classical Package”, som gælder visse øl, cocktails, drinks og vine.

Hent det samlede rejseprogram her

Priser & afgange

Prisen inkluderer

  • Flyrejse inkl. skatter og afgifter – se flytider og rejseplan under den pågældende afgang
  • Overnatning i dobbeltværelse på gode hoteller/lodges og indvendig dobbeltkahyt
  • 14 x morgenmad og helpension om bord på krydstogtskibet
  • Al transport og udflugter inkl. entréer jf. program
  • Hvalsafari ved Tadoussac
  • Adgang til observationsdækket på CN Tower i Toronto
  • Sejlads ved de mægtige vandfald Niagara Falls
  • Sightseeing i Banff og Jasper
  • Tur med Banff Gondola til Sulphur Mountain
  • Besøg ved Lake Louise i Banff National Park
  • Icefields Parkway og tur med "snocoach" til Athabasca-gletsjeren
  • Byrundtur i Vancouver
  • 7 dages krydstogt til Alaska med Celebrity Cruises og mulighed for spændende udflugter
  • Drikkepenge om bord på skibet og havneskatter (værdi kr. 1.979)
  • Dansk rejseleder

Tillæg pr. person

  • Enkeltværelsestillæg kr. 19.995
  • Visum til Canada: CAD 7 (betales direkte på internettet inden afrejse)
  • Visum til USA: USD 14 (betales direkte på internettet inden afrejse)
  • Drikkepenge til chauffør – beregn ca. USD 3-5 pr. dag pr. person
  • Udvendig kahyt kr. 2.695
  • Balkonkahyt kr. 6.995
  • Concierge kahyt kr. 9.495
Dato Varighed Rejseleder Afrejselufthavn Pris pr. person Bestilling
  • 12 august 2018 24 dage København
    Aalborg
    Kr. 47.995 Kontakt os Se detaljer Skjul detaljer
    • Afrejse fra København

      Kontakt os på 70 22 66 00
      Flytider
      København - Toronto Intl 12/08-2018   kl. 11:05 12/08-2018   kl. 13:05
      Toronto Intl - Montreal Trudeau 12/08-2018   kl. 15:00 12/08-2018   kl. 16:12
      Toronto Intl - Calgary 20/08-2018   kl. 14:10 20/08-2018   kl. 16:21
      Vancouver - Toronto Intl 03/09-2018   kl. 10:05 03/09-2018   kl. 17:33
      Toronto Intl - København 03/09-2018   kl. 19:25 04/09-2018   kl. 08:50
      Se flytider
    • Afrejse fra Aalborg

      + Kr. 1.250 per person Kontakt os på 70 22 66 00
      Flytider
      Aalborg - København 12/08-2018   kl. 06:20 12/08-2018   kl. 07:10
      København - Toronto Intl 12/08-2018   kl. 11:05 12/08-2018   kl. 13:05
      Toronto Intl - Montreal Trudeau 12/08-2018   kl. 15:00 12/08-2018   kl. 16:12
      Toronto Intl - Calgary 20/08-2018   kl. 14:10 20/08-2018   kl. 16:21
      Vancouver - Toronto Intl 03/09-2018   kl. 10:05 03/09-2018   kl. 17:33
      Toronto Intl - København 03/09-2018   kl. 19:25 04/09-2018   kl. 08:50
      København - Aalborg 04/09-2018   kl. 11:55 04/09-2018   kl. 12:45
      Se flytider

Alt det praktiske

  • Når du er på krydstogt med Celebrity Cruises

    Billetter og rejsedokumenter?

    Billetter bliver udstedt, når slutbetalingen er modtaget. Vi gør opmærksom på, at bagagemærkater vil blive udleveret på havnen ved afrejse.

    Hvornår kan jeg gå om bord?

    Tidspunktet for ombordstigning på det aktuelle cruise er opgivet på billetten. Hvis du ikke er om bord på skibet senest 90 minutter før planlagt afgangstidspunkt, antager vi, at du ikke vil med på cruiset. Cruiset vil da blive anset som afbestilt, og du vil ikke have ret til nogen refusion af købesummen ud over tilbagebetaling af skatter.

    Hvordan tjekker jeg ind på skibet?

    Hvis du har benyttet dig af Online Check-In på vore internetsider, skal du medbringe en udskrift af det signerede “Set Sail Pass” samt dine identifikationspapirer. Gå til “Set Sail”-området i cruiseterminalen, hvor du vil få tjekket dine papirer og udstedt et Sea Pass-kort. Dette fungerer som identifikationskort og nøglekort til din kahyt. Kortet bruges også til indkøb om bord på skibet og viser hvilket dæk i hovedrestauranten og hvilket bordnummer, du har ved måltiderne. Da vi rejser som gruppe, har vi på forhånd valgt et samlet tidspunkt.
    Hvis du ikke har tjekket ind online, skal du tage dit pas og cruisebilletter med til skranken i cruiseterminalen, hvor vores repræsentanter vil tjekke dig ind og udstede dit Sea Pass-kort. For at gøre ombordstigningen så enkel og hurtig som muligt, anbefaler vi, at du tjekker ind online på www.celebritycruises.dk under “Menu” og “Online Check-In”. Online Check-In er muligt frem til fire dage før afrejse.

    Hvordan betaler jeg for indkøb om bord?

    Valutaen om bord er USD. Alle skibene har et kontantfrit system, Sea Pass. Der bliver oprettet en Sea Pass-konto i dit navn, som skal tilknyttes et godkendt kredit- eller debetkort (VISA, MasterCard, Diners og American Express godtages). Alle rejsende vil få et Sea Pass, og beløbet bliver automatisk trukket fra kortet ved indkøb om bord. På sidste cruisedag vil der blive leveret en udspecificeret regning af kontoen til kahytten således, at du selv kan kontrollere beløbene. Det kan ske, at enkelte transaktioner, foretaget på cruisets sidste aften, ikke fremgår af regningen. Dette vil da i stedet blive lagt til slutopgørelsen.

    Hvilken dresscode gælder om bord?

    Det er nemt at planlægge, hvad du skal have på af tøj på cruiset. Du får brug for fritidstøj til brug i dagtimerne og lidt pænere tøj til aftenbrug. Tøj til aftenbrug kan være: Fritidsskjorter og bukser til mænd, bukser og top eller nederdel og bluse til kvinder. Pænt: Kjole eller buksedragt til kvinder, fritids-/pæn jakke til mænd. Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du har brug for til den første dag om bord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagagen leveres efter afsejling).

    Hvad med elektrisk udstyr og tøjvask?

    Strømspændingen om bord er 110/220 V. Du må selv medbringe eventuelle nødvendige adaptere. Hårtørrere findes i alle kahytter. Tøjvask, rens og pres er tilgængeligt mod betaling. Spørg din kahytstjener for mere information og priser. NB! Det er ikke nødvendigt at bære elektrisk udstyr i håndbagagen. Dette kan pakkes i bagagen til indtjekning.

    Hvad må man ikke tage med om bord?

    Det er ikke tilladt at tage følgende med om bord: Alkohol (med undtagelse af: Det er tilladt at medbringe 2 flasker vin), strygejern, stearinlys, våben (herunder også knive, lommeknive, Leatherman og lignende), vinåbner, kaffemaskine/elkedel, elektriske transformatorer, brandfarlig væske, eksplosiver (f.eks. fyrværkeri), HAM radioudstyr, hockeykøller, rusmidler, saks, skateboard/surfboard.

    Hvor og hvornår kan jeg spise om bord?

    Alle måltider om bord er inkluderet i prisen. Enkelte restauranter tilbyder andre typer madoplevelser for et mindre tillæg. Madservering er tilgængelig 24 timer i døgnet. I hovedrestauranterne er der to bordseatings – der serveres altså middag to gange hver aften. Da vi rejser som gruppe, har vi valgt at reservere borde, så vi kan spise samlet. Man kan dog på forespørgsel selv bestemme, hvornår man ønsker at spise middag. Vi garanterer ikke, at alle forespørgsler kan imødekommes, men vi lover at gøre vort bedste.
    Almindelige tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranten er som følger:
    Morgenmad: Fri bordseating 07:30 – 11:00.
    Frokost: Fri bordseating 12:00 – 13:30.
    Middag: To bordseatings – typisk kl. 18 og 20.
    Hvis du ønsker at være mere fleksibel, kan du få morgenmad, frokost og middag serveret andre steder end i hovedrestauranterne. Læs dagsprogrammet om bord for aktuelle tidspunkter og steder. Continental morgenmad serveres på forespørgsel i kahytten mellem klokken 07:00 og 10:00. Roomservicemenuen er tilgængelig hele døgnet (for bestillinger mellem 00:00 – 05:00 vil der pålægges et lille gebyr). Gæster i suiter (ikke Junior Suite) kan bede om en fuldstændig menu for hvert måltid til servering i suiten.

    Hvad med drikkevarer?

    Drikkevarer er som udgangspunkt ikke inkluderet i prisen, men det er muligt at tilkøbe en drikkevarepakke til USD 55 pr. person pr. dag. Hvis du opgraderer din kahyt til enten en udvendig kahyt, balkonkahyt eller concierge class-kahyt, får du drikkevarepakken gratis. Drikkevarepakken gælder softdrinks, visse øl, cocktails, drinks og vine.

    Hvad er drikkepenge/serviceafgiften om bord?

    På Celebrity Cruises gives der drikkepenge til restaurant- og kahytspersonalet for god service og personlig opmærksomhed. Ved grupperejser på krydstogter med Celebrity Cruises købt gennem Risskov Rejser er drikkepenge automatisk lagt til cruiseprisen ved bestilling. Du vil derfor få et brev leveret til din kahyt med information om, at drikkepengene allerede er registreret, og du behøver ikke betale noget ekstra ud over dette.

    Hvad sker der, hvis jeg bliver syg om bord?

    Lægetjenesten om bord er bemandet af en uddannet læge og mindst én sygeplejerske. Du skal selv betale for lægetjeneste, og det anbefales derfor at tegne tilstrækkelig syge-/rejseforsikring. Vi anbefaler passagererne at gemme alle kvitteringer, da forsikringsselskaberne skal have nødvendig dokumentation ved en eventuel forsikringssag. Der gøres opmærksom på, at lægetjenesten er reguleret af amerikansk lov, hvilket vil sige, at prisfastsættelsen for en konsultation med læge, undersøgelse, medicin og udstyr, som bliver brugt, mv. sættes derefter. Priserne kan derfor ikke ses i sammenhæng med priser, man er vant til hjemmefra. Lægetjenesten tilbyder søsygetabletter ved behov.

    Risskov Rejsers rejseleder vil naturligvis være behjælpelig med at oversætte fra engelsk til dansk, hvis det skulle blive nødvendigt.

    Hvilke regler gælder for rygning om bord?

    Der er stort set røgfrit på alle vore skibe, men der er specifikke områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle teatre og restauranter er røgfrie. Cigar- og piberygning er kun tilladt på de ydre dæk. Det er ikke tilladt at ryge i kahytten og heller ikke på balkonerne, der hører til den enkelte kahyt. Vi kan desværre ikke garantere allergikahytter.

    Hvad med alkoholholdige drikkevarer?

    Alkoholholdige drikkevarer kan købes i alle barer og restauranter om bord. Aldersgrænsen er 21 år for alle sejladser, som udgår fra Nordamerika. For sejladser, som udgår fra Europa, Asien, Australien og Sydamerika er aldersgrænsen 18 år. På alle Celebrity Cruises private destinationer er aldersgrænsen 21 år. Alkoholholdige drikke til personligt forbrug kan ikke medbringes om bord. Det er imidlertid tilladt at medbringe to flasker vin om bord. Hvis du tager alkoholholdige drikke med dig ved ombordstigningen før cruisets start, vil dette blive konfiskeret og destrueret. Hvis du køber alkoholholdige drikkevarer undervejs på cruiset, vil dette blive opbevaret og leveret til din kahyt på cruisets sidste aften.

    Hvordan fungerer udflugterne i land?

    For at få mest muligt ud af opholdene i land anbefaler vi, at du vælger udflugter, som er planlagt af vore rejseeksperter. Udflugter kan forudbestilles på www.celebritycruises.dk. Udflugterne skal bestilles senest fire arbejdsdage før afrejse. Du kan også bestille udflugter om bord, såfremt der er ledige pladser på den ønskede udflugt. Der gøres opmærksom på, at udflugternes fastsatte tider kan ændres, samt at de kan aflyses, hvis antallet af deltagere er for lavt til at gennemføre udflugten.

    Bemærk, at Risskov Rejser på udvalgte grupperejser med krydstogt har inkluderet enkelte eller flere udflugter i rejsens pris.

    Hvordan tjekker jeg ud fra skibet?

    Du vil få udleveret bagagemærkater på en af de sidste dage om bord. Skriv navn, hjemmeadresse og eventuelle detaljer om flyrejse tydeligt på hver mærkat. Placér bagagen uden for kahytten inden den angivne tid på cruisets sidste aften. Sarte, vigtige og værdifulde genstande samt eventuel medicin bør pakkes i håndbagagen.

    Gæster med specielle behov?

    Du skal være i medicinsk og fysisk stand til at rejse og forsikre dig om, at rejsen ikke vil udgøre nogen fare for dig eller andre. Når du bestiller (eller så snart som muligt herefter, hvis tilstanden opstår efter, at du har bestilt), skal du skriftligt informere Royal Caribbean eller Risskov Rejser om eventuelle medicinske eller fysiske forhold, som kan kræve behandling eller pleje i løbet af cruiset, eller som kan påvirke dit cruise (herunder brug af tjenester eller faciliteter). Vi beder dig venligst om at give så detaljeret information som mulig. Enkelte af vore skibe har kahytter specielt tilpasset gæster, som er funktionshæmmede. De aktuelle dækplaner, som findes på vores hjemmesider, har en oversigt over disse. Gæster, som bruger kørestol, skal tage egen kørestol med og kan komme ud for ikke at kunne komme frem overalt. Enkelte forhold (for eksempel ved brug af tenderbåde for at komme fra skibet til land) kan hindre kørestolsbrugere i at gå i land i enkelte anløbshavne. Gæster med funktionshæmning eller medicinske sygdomme skal kunne klare sig selv eller rejse sammen med en, som kan bidrage med al nødvendig bistand. Vi beklager at måtte forbeholde os retten til at nægte en person at rejse, hvis personen efter vores opfattelse fysisk eller psykisk ikke er i stand til at rejse, eller som vil have behov for mere pleje, end en rejseledsager eller vi rimeligvis kan tilbyde.

    Kan jeg nægtes ombordstigning?

    Skibets ledelse kan afgøre, om enkelte skal nægtes ombordstigning. Dette kan ske i de tilfælde, at der er fare for din egen og/eller andre gæsters sikkerhed. Årsager til dette kan være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, manglende rejsedokumenter og andre årsager, som gør, at det er uforsvarligt at rejse. Ud over dette har skibene regler for, hvordan man skal forholde sig til andre om bord, samt hvordan man skal varetage sikkerhedsmæssige såvel som helbredsmæssige forskrifter. Hvis nogen skulle overtræde disse bestemmelser, kan skibets ledelse bede den rejsende og dennes rejseselskab om at forlade skibet umiddelbart i næste havn. Man er selv ansvarlig for de ekstra omkostninger, som dette eventuelt vil medføre.

    Sikkerhedsrutiner?

    Muster drill er en obligatorisk sikkerhedsøvelse for alle gæster og mandskab om bord. Formålet er, at alle skal gøres bekendt med nødsignaler, vide hvordan de skal optræde og hvor (hvilken station) de skal møde op, hvis en nødsituation opstår. International Convention of Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer kræver, at en sikkerhedsøvelse skal afholdes inden 24 timer efter, at skibet har forladt afrejsehavnen. Sikkerhedsøvelsen for vore gæster bliver gennemført på alle skibe 30 til 60 minutter før, skibet lægger fra kaj på afrejsedagen. Sikkerhedsøvelsen vil hovedsageligt blive gennemført på engelsk, men derudover vil informationen også være tilpasset nationaliteten på skibets gæster og det lokale sprog i områderne, som skibene til enhver tid sejler i.

  • Inden du rejser til Canada & USA

    Pas & visum

    Danske statsborgere skal ikke have visum til Canada, når opholdet er på under 90 dage. Dit pas skal være gyldigt i mindst seks måneder efter hjemrejse.

    Danske statsborgere skal ikke have visum til USA, når opholdet er på under 90 dage. Grundet skærpede indrejseregler der gælder fra 31/3 2016, skal dit pas være et biometrisk pas, der indeholder en chip. Siden august 2006 er passene der udstedes i Danmark automatisk biometriske pas. Bemærk venligst – har du et ældre pas udstedt før august 2006, som du ikke ønsker at forny, skal du ansøge om visum til USA – se en vejledning på den amerikanske ambassades hjemmeside: http://denmark.usembassy.gov/visa/howtoapply.html 

    Tjek at navnet i dit pas stemmer overens med navnet på din flybillet, og tjek de øvrige rejsedokumenter inden afrejse. Kopi af pas indsendes til Risskov Rejser.

    ETA – indrejsetilladelse til Canada

    For alle rejsende til Canada kræves der en indrejsetilladelse (ETA). Dette gælder også, selv om man kun mellemlander i Canada. Det koster pt. CAD 7 og gælder i 5 år, eller til ens pas udløber. Du skal bruge pas, kreditkort og en e-mailadresse for at søge om indrejsetilladelse. Det tager ca. 5 minutter at søge, og du får en bekræftelse med det samme. Du kan søge indrejsetilladelse via dette link:

    https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome?lang=en&_ga=1.134940981.552708448.1445597136

    ESTA – indrejsetilladelse til USA

    Rejsende til USA skal søge om indrejsetilladelse via indrejseprogram ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Formularen findes på http://esta.cbp.dhs.gov. Den skal udfyldes senest 72 timer før afrejse!

    Efter indtastning af personoplysningerne følger en godkendelse med et kontrolnummer, som skal medbringes på rejsen. Er svaret PENDING, foretages en automatisk rutineundersøgelse, og svaret vil følge inden for 72 timer. Gives der afslag, skal man henvende sig til den amerikanske ambassade, se denmark.usembassy.gov

    Bemærk, at en godkendt indrejseformular ikke garanterer indrejse i USA. Den tjener udelukkende som godkendelse for flyrejsen. Den endelige indrejsegodkendelse gives fortsat af immigrationsmyndighederne ved ankomsten i USA. En godkendt ESTA-formular er gyldig ved indrejse til USA i to år, men hvis du får nyt pas, eller der sker ændringer i dine indrapporterede oplysninger, skal du ansøge på ny. De amerikanske myndigheder opkræver et gebyr på $14 for indrejsetilladelsen. Gebyret betales samtidig med ansøgningen og betales med kreditkort.

    NB: Der findes bureauer, som via deres hjemmeside tilbyder ESTA-registrering og opkræver et ekstra gebyr. For at undgå det, er det vigtigt at benytte ESTA’s officielle hjemmeside:
    https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

    Det kan tage ganske lang tid at komme igennem paskontrollen i USA, da man bl.a. skal have scannet fingeraftryk og øjne. En times kø er ikke ualmindeligt.

    Anden vigtig information:
    Grundet de indskærpede indrejseregler skal man ansøge om visum, hvis man efter 1. marts 2011 har besøgt Iran, Irak, Sudan og Syrien. Har man dobbelt statsborgerskab i Danmark og et af de fire lande, skal man også ansøge om visum.

    Regler for indrejse i Canada med børn under 18 år

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der bl.a. gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Reglerne er meget specifikke og de kan læses her: http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

    Vi tager forbehold for ændringer – sørg derfor altid for at undersøge de gældende regler på den canadiske ambassades hjemmeside.

    Regler for indrejse i USA med børn under 18 år

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Der findes ikke en bestemt formular, men sørg for, at erklæringen er på engelsk og udformet med denne ordlyd:

    “I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.”

    Denne erklæring skal underskrives af en notar i byretten og derefter legaliseres af Udenrigsministeriet. Dette koster 300 kr. i byretten og 185 kr. i Udenrigsministeriet (forbehold for prisændringer).

    Ud over ESTA- og ETA-tilladelsen og forældreerklæringen er det vigtigt at medbringe barnets gyldige pas efter ovenstående regler samt en dåbsattest eller navneattest på engelsk. Kontakt Borgerservice eller det nærmeste kirkekontor for at få en engelsk version af attesten.

    Bemærk også – rejser begge forældre med børn under 18 år, der ikke deler forældrenes efternavne, er det vigtigt, at man husker at medbringe barnets/børnenes dåbsattest/navneattest på engelsk.

    Vi tager forbehold for ændringer – sørg derfor altid for at undersøge de gældende regler på den amerikanske ambassades hjemmeside.

    Toldregler

    Det er forbudt at indføre f.eks. frugt, grøntsager og planter til Canada og USA. For aktuelle regler om, hvad man må medbringe til/fra Canada og USA – se Skats hjemmeside (www.skat.dk og søg på ”toldregler på rejsen”). Bemærk, at ved flyskifte kan væsker (drikkevarer, parfume, toiletartikler), endda selv om de er blevet plomberet ved indkøb i foregående lufthavne, blive konfiskeret. Derfor anbefaler vi, at man venter med toldfrie indkøb til den sidste lufthavn inden ankomstlufthavnen.

    Rejseforsikring

    Det er vigtigt at tegne en rejseforsikring, der f.eks. dækker omkostninger ved sygdomsbehandling og hjemtransport og i forbindelse med stjålne og ødelagte ejendele, da Risskov Rejser ikke påtager sig noget ansvar i den forbindelse. Vi samarbejder med Europæiske ERV, fordi dækningen på deres produkter hører til markedets bedste. Kontakt vores rejsekonsulenter – de kan rådgive dig, så du får en forsikring, der passer til dit behov. Vær opmærksom på, at der kan være særlige betingelser for personer over 70 år.

    Det anbefales at medbringe en kopi af pas, vaccinationskort og forsikringspapirer, evt. både i papirform og tilgængeligt på telefonen.

    Medicin & vaccinationer

    Der er ingen krav om vaccinationer, når rejsen går til Canada og USA. Vi gør opmærksom på, at vaccinationer altid bør drøftes med egen læge. Det er en god idé at informere rejselederen om specielle sygdomme – en information, som naturligvis bliver behandlet fortroligt. Tager du livsvigtig medicin, anbefaler vi, at du medbringer en beskrivelse af indholdet på engelsk, denne kan fås hos egen læge eller på apoteket. Husk at pakke medicinen i håndbagagen.

    Valuta & kreditkort

    Valutaen i Canada er canadiske dollars (CA$) og valutaen i USA er amerikanske dollars (US$). Det anbefales altid at have kontanter på sig på rejsen bl.a. af hensyn til drikkepengesystemet. Overalt er det muligt at benytte internationale kreditkort, og der er hæveautomater mange steder. Ved betaling med kreditkort kan man kun hæve det beløb, som svarer til det, varen koster. Du skal være opmærksom på, at der kan være en begrænsning på, hvor meget der må hæves på kreditkortet – dette afhænger dog af den enkelte bank og det enkelte kreditkort. Få evt. yderligere information i din bank. Det er en god idé at medbringe mere end ét kreditkort. På den måde er du på den sikre side, hvis der skulle opstå problemer med det ene kort. Husk de nødvendige telefonnumre, hvis du får brug for at spærre dit kreditkort.

  • Lokale forhold

    Tidsforskel

    Canada har seks tidszoner. Eksempelvis er østkysten 5-6 timer bagud i forhold til dansk tid og vestkysten 8-9 timer bagud i forhold til dansk tid.

    USA har mange tidszoner. Eksempelvis er østkyststaterne 5-6 timer bagud i forhold til dansk tid og vestkyststaterne 8-9 timer bagud i forhold til dansk tid.

    Transport

    Vi lægger vægt på, at busserne har en god standard, og de har naturligvis aircondition. Bemærk at der er begrænset plads til håndbagage på busrejsen. Håndbagagen skal kunne stå under sædet, da hattehylden er forbeholdt overtøj og anden beklædning.

    Drikkepenge

    Det er almindeligt at give drikkepenge i Canada og USA. Lønningerne i servicebranchen er generelt meget lave, så for mange af dem, der arbejder i servicebranchen, er det en del af lønnen, og derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på denne amerikanske skik. På restauranter lægger man typisk 15 – 25 % (15 – 20 i Canada) oveni regningen. På fastfoodrestauranter med selvbetjening forventes der ikke drikkepenge. Taxachauffører forventer også drikkepenge, og 15-20 % oveni prisen er passende. Piccoloer (1$ pr kuffert) og stuepiger på hotellerne sætter også pris på drikkepenge (1$ pr. nat pr. rejsedeltager). På rundrejsen vil der være tale om drikkepenge til buschauffører (3-4$ pr. dag pr rejsedeltager), lokalguider(4-6$ pr. dag pr. rejsedeltager) og hotelpersonale. Rejselederen vil informere om et passende beløb, som indsamles i begyndelsen af rejsen, men det er naturligvis helt op til den enkelte, hvor meget man ønsker at give. Af denne grund har vi derfor ikke inkluderet drikkepenge i rejsens pris.

    Sikkerhed

    Det er generelt meget sikkert at være turist i USA og Canada, men almindelig påpasselighed anbefales naturligvis. Pas på ejendele i lufthavne og i større menneskemængder og hav gerne vigtige dokumenter og kontanter tæt på kroppen.

    Elektricitet

    Husk opladeren til f.eks. kamera og mobiltelefon m.v. Vær opmærksom på, at amerikanske stik er anderledes end europæiske. Da stikkene er ”flade”, er det nødvendigt med en adapter. Det er bedst at købe adapteren inden afrejsen, og den kan købes i el-forretninger, hos isenkræmmere og i lufthavnen. I USA og Canada er spændingen på 110/120 volt, men i langt de fleste tilfælde kan man godt bruge elektriske apparater fra Europa, f.eks. opladere, men vær forberedt på, at opladning tager længere tid.

    Mobiltelefon & Internet

    Det er dyrt at ringe til Danmark fra hoteller i USA og Canada, og det kan også blive en dyr fornøjelse at bruge sin mobiltelefon. Har du brug for at tale meget i telefon på rejsen, så benyt internettelefoni. Skal du ringe til Danmark fra USA eller Canada, skal du taste 0011 45 inden telefonnummeret. Der er adgang til internettet på mange hoteller og restauranter.

    Mad & drikke i Canada

    Drikkevandet i Canada er blandt det bedste i verden. Nationaldrikken er øl, og der findes et væld af lokale bryggerier der brygger velsmagende øl. Man kan altid finde øl fra de to store bryggerier Molson og Labatt. Der dyrkes glimrende vine i Canada, f.eks. i Okanagan Valley i British Columbia og på Niagara Peninsula i Ontario. De to områder tegner sig for 80 % af landets vinproduktion. Canadas multi-etniske befolkningssammensætning afspejler sig i landets madkultur, og man kan stort set komme helt verden rundt rent kulinarisk. Men hvad der er på menukortet, er også bestemt af, hvor i landet man befinder sig. Ved kysterne er det f.eks. retter med helleflynder, laks, torsk, kæmperejser og hummer, og i præriestaterne er det saftige bøffer.

    Mad & drikke i USA

    Overalt i USA kan man drikke vand fra hanen, dog kan vandet i storbyerne have en metallisk smag. Vand på flaske kan købes overalt. Husk i øvrigt at drikke rigeligt med vand for at forhindre dehydrering.

    Morgenmaden på de fleste hoteller er det, man kalder ”continental breakfast”, og som typisk består af kaffe/te, juice og brød med smør og marmelade.

    Den amerikanske madkultur afspejler alle de etniske grupper, der udgør USA, og f.eks. er pizza, lasagne, chilli con carne, tortillas og chop suey efterhånden blevet amerikanske ”nationalretter”. Når det gælder drikkevarer, så er det primært Coca Cola og Pepsi, man forbinder med USA. Men der produceres også glimrende vine i USA, og klimaet i Californien gør det muligt at dyrke mange forskellige druesorter. Man spiser godt – og meget – i USA. Portionerne er store, og mange amerikanere deler ofte en hovedret og får den serveret på to tallerkener (ofte for 5-8 $ ekstra). Der findes utallige spisesteder, fastfoodrestauranter og caféer, og det vil oftest være muligt, at spise en udmærket frokost for 60-80 kroner, og et aftensmåltid med et glas vin kan mange steder fås for ca. 175-200 kroner.

    Husk at der oveni de nævnte priser på menukortet lægges lokal skat og drikkepenge. Skatten vil altid fremgå af regningen, og drikkepenge skal du selv lægge oveni beløbet. Det sker ofte af restauranten selv tilføjer drikkepengene til regningen, i så fald vil dette fremgå tydeligt.

    Rygning

    Flere og flere offentlige områder i USA og Canada bliver røgfrie. Rygeforbuddene er forskellige fra stat til stat/provins til provins, og rejselederen vil naturligvis sørge for, at deltagerne bliver informeret. Er du i tvivl, om du må ryge, så lad være, hvis du vil undgå en bøde.

    Lokal skat

    Vær opmærksom på, at priserne i Canada og USA næsten altid er uden lokal moms (Sales Tax). Beløbet varierer fra stat til stat/provins til provins, men du skal regne med, at der lægges 5 – 15 % til det beløb, der står på prisskiltet eller menukortet.

    Anderledes mål

    Amerikanerne bruger ikke metersystemet men i stedet miles, feet, gallons og pounds. Tøj- og skostørrelser er også anderledes end i Danmark. Temperaturen måles i Fahrenheit, og man omregner til Celcius ved at trække 32 fra Fahrenheit-tallet, dividere med 9 og gange med 5. Døgnet tælles i to gange 12 timer (AM-tider før kl. 12 middag og PM- tider efter kl. 12 middag).

  • Gode råd

    Generelt

    Ved evt. bagageforsinkelse er det en fordel at have de vigtigste ting ved hånden. F.eks medicin, kontaktlinsevæske, tandbørste og et ekstra sæt tøj pakkes gerne i håndbagagen.

    Der er svingende temperaturer afhængig af, hvor i Canada og Alaska man befinder sig, og der kan på samme dag være både 5 og 25 grader. Medbring derfor tøj til alle vejrforhold, og klæd dig efter lag-på-lag metoden. Det er en god idé at medbringe lange bukser, vindjakke og nogle varme trøjer, men man kan også få brug for shorts. Gode sko og regntøj anbefales. På sejlturene kan det være en god ide at medbringe hue og handsker.

     

     

  • Fakta om Canada & USA

    Canada

    • Statsform: Konstitutionelt monarki. Forbundsstat bestående af 10 provinser og 3 territorier.
    • Hovedstad: Ottawa med ca. 900.000 indbyggere. Største by Toronto med 2.6 mio. indbyggere.
    • Befolkning: 34,6 mio. indbyggere.
    • Sprog: Engelsk og fransk.
    • Areal: 9.984.670 km2.
    • Nationaldag: 1. juli.
    • Højeste bjerg: Mount Logan i Yukon (6.050 m).
    • Længste flod: Mackenzie River (1.738 km).
    • Første nationalpark: Banff National Park 1885.
    • Verdens længste grænse: 8.891 km – mellem Canada og USA.
    • Mål, vægt & temperatur: Canada bruger metersystemet. Temperaturen måles i Celsius.

    USA

    • Statsform: Federal Republik.
    • Hovedstad: Washington D.C.
    • Befolkning: 321 mio. indbyggere.
    • Religion: 46% er protestanter, 20% katolikker, 2% jøder.
    • Sprog: Engelsk.
    • Areal: 9,8 mio. km² (Danmark 43.094 km²).
    • Højeste punkt: Denali 6,2 km.
    • Klima: På grund af landets størrelse og geografi, findes stort set alle slags klima inden for USA grænser.