Se vores Rejsekalender
Skriv til os på verden@risskov.com
Ring til os 70 22 66 00
Ring til os 70 22 66 00

Inklusiv Broadway-show!

New York: Musicals, museer & Meyers madmarked

7 dage fra kr. 14.495

Om rejsen

Oplev New York i selskab med en rejseleder i særklasse! Remo Arvid Madsen bor i New York, har danske rødder og taler naturligvis dansk, og du kan glæde dig til, at sightseeing med Remo er meget mere end facts om seværdighederne. Oplevelserne i New York begynder med en sightseeingtur, hvor du får et overblik og ser mange af de kendte seværdigheder. Men New York skal naturligvis også opleves til fods, så du virkelig kan fornemme storbyens puls. Så en dag koncentrerer vi os om Midtown med de ikoniske bygninger, får udsigten fra ”Top of the Rock”, besøger Claus Meyers madmarked i Grand Central Terminal. Glæd dig også til en musicaloplevelse på Broadway, byvandring med Remo til hans favoritsteder og til oplevelser på egen hånd.

Glæd dig fordi

  • rejselederen bor i New York og kender alt til storbyen
  • du oplever et vaskeægte Broadway-show
  • guidet rundvisning i FN’s hovedkvarter
  • der bliver tid til oplevelser på egen hånd
  • der er besøg på verdensberømte Metropolitan Museum of Art
  • du får mulighed for at opleve Meyers madunivers i Grand Central Terminal
  • rejselederen har gode idéer til oplevelser på egen hånd

Mød din rejseleder

Remo viser dig de største oplevelser i New York

Remo har danske rødder, da hans forældre emigrerede til USA i 1947. Remo taler naturligvis dansk, og indtil han kom i skole, talte han i øvrigt kun dansk. Remo har boet i Montreal og kender det østlige Canada rigtig godt, specielt Toronto og Niagara Falls. Nu er han bosat i New York sammen med sin kone, som også har dansk baggrund, og her bor også deres fire børn. Remo har en lang karriere som rejseleder bag sig, og i de senere år har han specialiseret sig i New York, Washington D.C. og den amerikanske østkyst.


Læs mere om Remo Arvid Madsen

Remo viser dig de største oplevelser i New York

Remo har danske rødder, da hans forældre emigrerede til USA i 1947. Remo taler naturligvis dansk, og indtil han kom i skole, talte han i øvrigt kun dansk. Remo har boet i Montreal og kender det østlige Canada rigtig godt, specielt Toronto og Niagara Falls. Nu er han bosat i New York sammen med sin kone, som også har dansk baggrund, og her bor også deres fire børn. Remo har en lang karriere som rejseleder bag sig, og i de senere år har han specialiseret sig i New York, Washington D.C. og den amerikanske østkyst.


Læs mere om Remo Arvid Madsen

Dagsprogram

  • Dag 1 Danmark – New York

    Afrejse fra Danmark og ankomst til New York. I lufthavnen bliver du modtaget af rejseleder Remo Madsen. Remo er bosat i New York og har danske rødder, da hans forældre emigrerede til USA i 1947, og Remo taler naturligvis dansk. Den første aften får du en appetitvækker på de næste dages eventyr i New York, hvor bare det at gå på gaden er en oplevelse, der pirrer alle sanser. Under hele opholdet bor vi på “Hotel Wellington”, der ligger centralt i New York.

    Her bor du dag 1-5

    Hotel Wellington New York City

    Det over 100 år gamle Hotel Wellington ligger i hjertet af New York, tæt på Central Park, Rockefeller Center, MoMa og Broadway. Det elegante hot...

  • Dag 2 Sightseeing med de største highlights

    Ud over at være rejseleder er Remo også præst, så han er til formiddag (søndag) af gode grunde undskyldt, da han skal forestå gudstjenesten i sin lokale kirke. Du kan derfor bruge formiddagen til at se dig omkring indtil efter frokost, hvor vi begynder New York-oplevelserne med en fire timers sightseeingtur i bus. Her ser du mange af de kendte seværdigheder i New York – Central Park, Times Square og Empire State Building – og undervejs er der mulighed for at nyde udsigten til Frihedsgudinden. Naturligvis kommer du også til at opleve 9/11 Memorial. Mindeparken ligger, hvor World Trade Center lå og blev åbnet på 10-årsdagen forterrorangrebet. I mindeparken er der to Memorial Pools med navne på de personer, der mistede livet – og besøget kan ikke undgå at blive en tankevækkende oplevelse.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 3 Ikoniske bygninger og vartegn i Midtown

    Denne dag fokuserer vi på interessante bygninger, der har skrevet sig ind i historien og fået ikon-status. Vi går det korte stykke fra hotellet til Rockefeller Centre. Komplekset var USA’s første, der både husede kontorer, forretninger og underholdningstilbud og repræsenterer med sin art déco stil det bedste af 1930´ernes arkitektur. Centeret er opkaldt efter John D. Rockefeller, Jr., som udviklede området i perioden 1929 – 1940. I dag huser bygningerne bl.a. andet NBC´s hovedkvarter og Radio City Music Hall. Hvert år i december tændes USA´s højeste juletræ på Rockefeller Plaza, der om vinteren bliver omdannet til skøjtebane til stor fornøjelse for byens indbyggere. En af byens bedste udsigter får man fra toppen af GEbygningen, der er en del af Rockefeller Centre. Top of the Rock ligger på 70. etage, og vi skal naturligvis op og se, hvordan storbyen med de mange skyskrabere ser ud fra 259 meters højde. Vi fortsætter til fods til FN-bygningen ved East River. Bygningskomplekset stod færdigt i 1950 og har siden fungeret som De Forenede Nationers hovedkarter. Der venter en interessant rundvisning i de internationale omgivelser med diplomater fra 193 lande, og undervejs fortæller guiden bl.a. om FN´s arbejde.

    Når det bliver frokosttid, går vi til Grand Central Terminal. På vejen til stationen kigger vi indenfor i Chrysler-bygningens smukke lobby og får fornemmelsen af, at tiden bliver skruet tilbage til 1930´ernes New York. Bygningen er opført i art déco stil og efter mange newyorkeres mening en af byens flotteste. I Grand Central Terminal ligger Claus Meyers madmarked – Great Northern Food Hall – som serverer nordisk inspireret mad til newyorkerne. Vi får vi en kort præsentation af stedet, og bagefter vil der være tid til at få stillet sulten ”the american way”. Det er som om, hele verden mødes her i Grand Central Terminal. Dagligt passerer da også mere end 750.000 mennesker gennem stationen, der har flere perroner end nogen anden togstation i verden.

    Vi forlader stationens hektiske univers og går over til Manhattans vestlige del. Her går vi en tur på den hyggelige Highline der ender nede ved Meatpacking District. Vi kigger os omkring i Greenwich Village og ender dagens oplevelser i det tredy område Soho.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 4 Metropolitan Museum of Art & oplevelser med rejselederen samt Broadway Musical

    Vi starter dagen med en tur til fods gennem Central Park, der er newyorkernes grønne åndehul – selv om der ikke er så grønt på denne tid af året. Det er lørdag, og den 351 ha store park er lukket for trafik og indtages af joggere, rulleskøjteløbere, cyklister og motionister i alle aldre. Vi kommer til det verdensberømte kunstmuseum Metropolitan Museum of Art, som indeholder en overvældende mængde kunstgenstande fra hele verden og fra alle tidsperioder. Vi tilbringer et par timer på det fantastiske museum, og mæt af kunstoplevelser fortsætter vi med sightseeing. Det kan enten være på egen hånd eller i selskab med Remo, der på en byvandring vil introducere dig til nogle af sine foretrukne steder i New York og undervejs fortælle om amerikanerne generelt og newyorkerne især.

    Musicals er uløseligt forbundet med New York, og naturligvis skal du have en musicaloplevelse. Det får du den denne aften hvor vi går ind og ser en af de berømte musicals som Broadway er så kendt for.

    Det er oplagt at gå tilbage til hotellet via Times Square og fornemme stemningen på pladsen, der mest af alt minder om et gigantisk gadeshow.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 5 New York på egen hånd

    Denne dag oplever du New York på egen hånd og kan udforske nogle af storbyens berømte kvarterer som f.eks. Chinatown og Little Italy, eller du kan gå over den smukke Brooklyn Bridge til den hippe bydel Brooklyn. Er du til shopping, har New York det hele, og hvis du ikke til det supermondæne på 5th Avenue, så er de kendte stormagasiner Bloomingdales, og Macy’s er gode alternativer. På Upper East Side ligger The Museum Mile, der bl.a. tæller de internationalt anerkendte museer Guggenheim og MoMA, hvor dansk design i øvrigt er pænt repræsenteret.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 6 På egen hånd og afrejse fra New York

    En del af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd. Om eftermiddagen kører vi til lufthavnen og flyver retur til Danmark.

    Inkluderede måltider: Morgenmad.

  • Dag 7 Ankomst til Danmark
Hent det samlede rejseprogram her

Priser & afgange

Prisen inkluderer

  • Flyrejse inkl. skatter og afgifter - se flytider og rejseplan under den pågældende afgang
  • Overnatning i dobbeltværelse på Hotel Wellington ved Broadway og Central Park
  • Morgenmad alle dage
  • Al transport og udflugter inkl. entréer jf. program
  • Sightseeing i bus i Midtown og lower Manhatten
  • Musicalbillet til et Broadway-show
  • Entrée til Top of the Rock
  • Rundvisning i FN´s hovedkvarter
  • Besøg på Meyers Great Northern Food Hall
  • Besøg på Metropolitan Museum of Art
  • Oplevelser i Central Park
  • Dansktalende rejseleder

Tillæg pr. person

  • Enkeltværelsestillæg kr. 5.995
  • ESTA-visum USD 14
Dato Varighed Rejseleder Afrejselufthavn Pris pr. person Bestilling

Rundrejser med dansk rejseleder er vores speciale

Rundrejser med dansk rejseleder er vores speciale, og vi har med succes arrangeret rundrejser i 25 år, så vi ved, hvad de bedste rundrejser skal indeholde.
Det er din rejse – og vores passion at arrangere den, og derfor skal du vælge en Risskov-rundrejse:

  • Vi krydrer de største seværdigheder med overraskende, lokale oplevelser
  • Vi er kendt for indholdsrige rundrejser med meget inkluderet
  • Vores gode jyske købmandsskab sikrer dig høj kvalitet til en attraktiv pris
  • Vores erfarne og passionerede rejseledere brænder for at dele ud af deres store viden
  • Vi er fleksible og forlænger gerne rejsen på egen hånd
  • Vi leverer en tryg, veltilrettelagt og uforglemmelig rejseoplevelse
  • Vi har et stort udvalg af rundrejser til hele verden

Læs mere om rundrejser med dansk rejseleder her

Alt det praktiske

  • Inden du rejser til USA

    Hvordan er reglerne for pas & visum til USA?

    Danske statsborgere skal ikke have visum til USA, når opholdet er på under 90 dage. Grundet skærpede indrejseregler der gælder fra 31/3 2016, skal dit pas være et biometrisk pas, der indeholder en chip. Siden august 2006 er passene der udstedes i Danmark automatisk biometriske pas. Bemærk venligst – har du et ældre pas udstedt før august 2006, som du ikke ønsker at forny, skal du ansøge om visum til USA – se en vejledning på den amerikanske ambassades hjemmeside: https://dk.usembassy.gov/embassy/

    Husk, at passet skal være gyldigt indtil hjemkomsten. Tjek at navnet i dit pas stemmer overens med navnet på din flybillet, og tjek de øvrige rejsedokumenter inden afrejse. Kopi af pas indsendes til Risskov Rejser.

    ESTA – indrejsetilladelse til USA

    Rejsende til USA skal søge om indrejsetilladelse via indrejseprogram ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Formularen findes på http://esta.cbp.dhs.gov. Den skal udfyldes senest 72 timer før afrejse!

    Efter indtastning af personoplysningerne følger en godkendelse med et kontrolnummer, som skal medbringes på rejsen. Er svaret PENDING, foretages en automatisk rutineundersøgelse, og svaret vil følge inden for 72 timer. Gives der afslag, skal man henvende sig til den amerikanske ambassade, se denmark.usembassy.gov

    Bemærk, at en godkendt indrejseformular ikke garanterer indrejse i USA. Den tjener udelukkende som godkendelse for flyrejsen. Den endelige indrejsegodkendelse gives fortsat af immigrationsmyndighederne ved ankomsten i USA. En godkendt ESTA-formular er gyldig ved indrejse til USA i to år, men hvis du får nyt pas, eller der sker ændringer i dine indrapporterede oplysninger, skal du ansøge på ny. De amerikanske myndigheder opkræver et gebyr på $14 for indrejsetilladelsen. Gebyret betales samtidig med ansøgningen og betales med kreditkort.

    NB: Der findes bureauer, som via deres hjemmeside tilbyder ESTA-registrering og opkræver et ekstra gebyr. For at undgå det, er det vigtigt at benytte ESTA’s officielle hjemmeside https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

    Det kan tage ganske lang tid at komme igennem paskontrollen i USA, da man bl.a. skal have scannet fingeraftryk og øjne. En times kø er ikke ualmindeligt.

    Anden vigtig information:
    Grundet de indskærpede indrejseregler skal man ansøge om visum, hvis man efter 1. marts 2011 har besøgt Iran, Irak, Sudan og Syrien. Har man dobbelt statsborgerskab i Danmark og et af de fire lande, skal man også ansøge om visum.

    Regler for indrejse til USA med børn under 18 år

    Bemærk venligst, at der gælder særskilte regler for indrejse med børn under 18 år, hvis de rejser med kun én forælder eller tredjepart som bedsteforælder, lærer osv. I sådanne tilfælde skal der gives en skriftlig tilladelse af den forælder, der ikke rejser med, og i tilfælde af rejse med tredjepart skal begge forældre underskrive tilladelsen. Der findes ikke en bestemt formular, men sørg for, at erklæringen er på engelsk og udformet med denne ordlyd:

    “I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.”

    Denne erklæring skal underskrives af en notar i byretten og derefter legaliseres af Udenrigsministeriet. Dette koster 300 kr. i byretten og 185 kr. i Udenrigsministeriet (forbehold for prisændringer).

    Ud over ESTA-tilladelsen og forældreerklæringen er det vigtigt at medbringe barnets gyldige pas efter ovenstående regler samt en dåbsattest eller navneattest på engelsk. Kontakt Borgerservice eller det nærmeste kirkekontor for at få en engelsk version af attesten.

    Bemærk også – rejser begge forældre med børn under 18 år, der ikke deler forældrenes efternavne, er det vigtigt, at man husker at medbringe barnets/børnenes dåbsattest/navneattest på engelsk.

    Vi tager forbehold for ændringer – sørg derfor altid for at undersøge de gældende regler på den amerikanske ambassades hjemmeside.

    Hvordan er toldreglerne i USA?

    For aktuelle regler om, hvad man må medbringe til/fra USA, se Skats hjemmeside (www.skat.dk og søg på ”toldregler på rejsen”). Det er forbudt at indføre f.eks. frugter, grøntsager og planter. Bemærk, at ved flyskifte kan væsker (drikkevarer, parfume, toiletartikler) blive konfiskeret, selv om de er blevet plomberet. Derfor anbefaler vi, at man venter med toldfrie indkøb til den sidste lufthavn inden ankomstlufthavnen.

    Hvordan er reglerne med rejseforsikring til USA?

    Det er vigtigt at tegne en rejseforsikring, der f.eks. dækker omkostninger ved sygdomsbehandling og hjemtransport og i forbindelse med stjålne og ødelagte ejendele, da Risskov Rejser ikke påtager sig noget ansvar i den forbindelse. Vi samarbejder med Europæiske ERV, fordi dækningen på deres produkter hører til markedets bedste. Kontakt vores rejsekonsulenter – de kan rådgive dig, så du får en forsikring, der passer til dit behov. Vær opmærksom på, at der kan være særlige betingelser for personer over 70 år.

    Det anbefales at medbringe en kopi af pas, vaccinationskort og forsikringspapirer, evt. både i papirform og tilgængeligt på telefonen.

    Medicin & vaccinationer inden rejsen til USA?

    Der er ingen krav om vaccinationer, når du rejser til USA. Vi gør opmærksom på, at vaccinationer altid bør drøftes med egen læge. Det er en god idé at informere rejselederen om specielle sygdomme – en information, som naturligvis bliver behandlet fortroligt. Tager du livsvigtig medicin, anbefaler vi, at du medbringer en beskrivelse af indholdet på engelsk. Denne kan fås hos egen læge eller på apoteket. Husk at pakke medicinen i håndbagagen.

    Hvad er valutaen i USA?

    Valutaen er amerikanske dollars (US$), og det anbefales altid at have kontanter på sig, når du rejser til USA bl.a. til drikkepenge. Vær opmærksom på, at de amerikanske sedler alle er grønne, og at de ligner hinanden til forveksling. Det er en fordel at medbringe nogle 1 og 5$ sedler hjemmefra, så har man drikkepenge klar fra starten af. Det er muligt at benytte internationale kreditkort stort set overalt, og der er hæveautomater på næsten ethvert gadehjørne, i shoppingcentre og i mange supermarkeder. Ved betaling med kreditkort kan man kun hæve det beløb, som svarer til det, varen koster. Vær opmærksom på at der kan være en begrænsning på, hvor meget der må hæves på kreditkortet – dette afhænger dog af den enkelte bank og det enkelte kreditkort. Få evt. yderligere information i din bank. Det er en god idé at medbringe mere end ét kreditkort. På den måde er du på den sikre side, hvis der skulle opstå problemer med det ene kort. Husk de nødvendige telefonnumre, hvis du får brug for at lukke dit kreditkort.

  • Lokale forhold

    Hvordan er tidsforskellen i USA?

    USA har mange tidszoner. Eksempelvis er østkyststaterne 5-6 timer bagud i forhold til dansk tid og vestkyststaterne 8-9 timer bagud i forhold til dansk tid.

    Hvordan er busrejsen til USA?

    Vi lægger vægt på, at busserne har en god standard, og de har naturligvis aircondition. Bemærk at der er begrænset plads til håndbagage på busrejsen, og håndbagagen skal kunne stå under sædet, da hattehylden er forbeholdt overtøj og andre beklædningsdele.

    Hvordan er reglerne med drikkepenge i USA?

    Det er almindeligt at give drikkepenge i USA. Lønningerne i servicebranchen er generelt meget lave, så for mange af dem, der arbejder i servicebranchen, er det en del af lønnen, og derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på denne amerikanske skik. På restauranter lægger man typisk 15 – 25 % oveni regningen (inden salgsskatten lægges til), dette varierer fra stat til stat. På fastfoodrestauranter med selvbetjening forventes der ikke drikkepenge. Taxachauffører forventer også drikkepenge, og 15-20 % oveni prisen er passende. Piccoloer (1$ pr kuffert) og stuepiger på hotellerne sætter også pris på drikkepenge (1$ pr. nat pr. rejsedeltager). På rundrejsen vil der være tale om drikkepenge til buschauffører (3-4$ pr. dag pr rejsedeltager), lokalguider(4-6$ pr. dag pr. rejsedeltager) og hotelpersonale. Rejselederen vil informere om et passende beløb, som indsamles i begyndelsen af rejsen, men det er naturligvis helt op til den enkelte, hvor meget man ønsker at give. Af denne grund har vi derfor ikke inkluderet drikkepenge i rejsens pris.

    Hvordan er sikkerheden i USA?

    Det er generelt meget sikkert at være turist i USA, men almindelig påpasselighed anbefales naturligvis. Pas på ejendele i lufthavne og i større menneskemængder og hav gerne vigtige dokumenter og kontanter tæt på kroppen.

    Hvordan er elektriciteten i USA?

    Husk opladeren til f.eks. kamera og mobiltelefon m.v. Vær opmærksom på, at amerikanske stik er anderledes end europæiske. Da stikkene er ”flade”, er det nødvendigt med en adapter. Det er bedst at købe adapteren inden afrejsen, og den kan købes i el-forretninger, hos isenkræmmere og i lufthavnen. I USA er spændingen på 110/120 volt, men i langt de fleste tilfælde kan man godt bruge elektriske apparater fra Europa, f.eks. opladere, men vær forberedt på, at opladning tager længere tid.

    Hvad koster det at ringe fra USA?

    Det er dyrt at ringe til Danmark fra hoteller i USA, og det kan også blive en dyr fornøjelse at bruge sin mobiltelefon. Har du brug for at tale meget i telefon på rejsen, så benyt internettelefoni. Skal du ringe til Danmark fra USA, skal du taste 0011 45 inden telefonnummeret. Der er adgang til internettet på mange hoteller og restauranter.

    Hvordan er vandet og maden i USA?

    Overalt i USA kan man drikke vand fra hanen, dog kan vandet i storbyerne have en metallisk smag. Vand på flaske kan købes overalt. Husk i øvrigt at drikke rigeligt med vand for at forhindre dehydrering.

    Morgenmaden på de fleste hoteller er det, man kalder ”continental breakfast”, og som typisk består af kaffe/te, juice og brød med smør og marmelade.

    Den amerikanske madkultur afspejler alle de etniske grupper, der udgør USA, og f.eks. er pizza, lasagne, chilli con carne, tortillas og chop suey efterhånden blevet amerikanske ”nationalretter”. Når det gælder drikkevarer, så er det primært Coca Cola og Pepsi, man forbinder med USA. Men der produceres også glimrende vine i USA, og klimaet i Californien gør det muligt at dyrke mange forskellige druesorter. Man spiser godt – og meget – i USA. Portionerne er store, og mange amerikanere deler ofte en hovedret og får den serveret på to tallerkener (ofte for 5-8 $ ekstra). Der findes utallige spisesteder, fastfoodrestauranter og caféer, og det vil oftest være muligt, at spise en udmærket frokost for 60-80 kroner, og et aftensmåltid med et glas vin kan mange steder fås for ca. 175-200 kroner.

    Husk at der oveni de nævnte priser på menukortet lægges lokal skat og drikkepenge. Skatten vil altid fremgå af regningen, og drikkepenge skal du selv lægge oveni beløbet. Det sker ofte af restauranten selv tilføjer drikkepengene til regningen, i så fald vil dette fremgå tydeligt.

    Hvordan er reglerne for rygning i USA?

    Flere og flere offentlige områder i USA bliver røgfrie. Rygeforbuddene er forskellige fra stat til stat, og rejselederen vil naturligvis sørge for, at deltagerne bliver informeret. Eksempelvis er det nu forbudt at ryge udendørs på Times Square i New York. Er du i tvivl, om du må ryge, så lad være, hvis du vil undgå en bøde.

    Hvad er den lokale skat i USA?

    I USA er priserne næsten altid uden lokal moms (Sales Tax). Beløbet varierer fra stat til stat, men du skal regne med, at der lægges 5 – 15 % til det beløb, der står på prisskiltet eller menukortet.

    Anderledes mål i USA

    Amerikanerne bruger ikke metersystemet men i stedet miles, feet, gallons og pounds. Tøj- og skostørrelser er også anderledes end i Danmark. Temperaturen måles i Fahrenheit, og man omregner til Celcius ved at trække 32 fra Fahrenheit-tallet, dividere med 9 og gange med 5. Døgnet tælles i to gange 12 timer (AM-tider før kl. 12 middag og PM- tider efter kl. 12 middag).

  • Gode råd

    Hvad skal jeg medbringe til USA?

    Der er meget svingende temperaturer i løbet af rejsen til USA, medbring derfor tøj til alle vejrforhold. Selvom man rejser om sommeren, og man ikke forventer regn, kan der komme monsunregn fra den Mexicanske Golf, særligt i juli. I det østlige USA kan det være køligt, så det er en god ide at medbringe lange bukser, vindjakke, trøje og gode sko. I det vestlige USA er shorts og løstsiddende tøj derimod sagen, dog kan der være køligt i San Francisco, med til tider kraftig blæst. Amerikanerne klæder sig afslappet. Det er en fordel at købe solcreme og myggespray i USA, da det er udviklet til forholdene.

    Ved evt. bagageforsinkelse er det en fordel at have de vigtigste ting ved hånden. F.eks medicin, kontaktlinsevæske, tandbørste og et ekstra sæt tøj pakkes gerne i håndbagagen.

    Skal jeg låse min kuffert inden jeg rejser til USA?

    Når du rejser til fra USA er det bedst ikke at låse kufferten. Hvis de amerikanske indrejsemyndigheder ønsker at tjekke kufferten, bliver den åbnet uden hensyntagen til, at den er låst, og resultatet er en ødelagt kuffert. Ønsker man at låse kufferten, kan man bruge en TSA-lås, som myndighederne kan åbne.

  • Fakta

    Fakta om USA

    • Statsform: Federal Republik.
    • Hovedstad: Washington D.C.
    • Befolkning: 321 mio. indbyggere.
    • Religion: 46% er protestanter, 20% katolikker, 2% jøder.
    • Sprog: Engelsk.
    • Areal: 9,8 mio. km² (Danmark 43.094 km²).
    • Højeste punkt: Denali 6,2 km.
    • Klima: På grund af landets størrelse og geografi, findes stort set alle slags klima inden for USA grænser.